Dla rodziców
KWIECIEŃ 2019
Edukacja domowa - język polski online

foto_lewa_stronaLekcje prowadzone są przez Skype’a. Potrzebna jest kamerka – może być taka jak w laptopie. Lekcja trwa 60 minut, ale może też 45 – to zależy od tego, ile czasu uczeń da radę skupić się i skoncentrować.
Podczas lekcji czytamy teksty, rozwiązujemy zadania i ćwiczenia.
Zadania i ćwiczenia albo przesyłam wcześniej pocztą (można je przed lekcją wydrukować), albo – bezpośrednio na Skype’a.
Prace pisemne uczeń przesyła na adres poczty elektronicznej (mail@polski-online.pl) Nauczyciel sprawdza zadanie, pisze komentarz i odsyła do ucznia.
Lekcje mogą obejmować bieżący materiał z języka polskiego i/albo przygotowanie do egzaminu klasyfikacyjnego.
Możemy także przygotować scenariusze zajęć lekcyjnych dla rodziców.

Przykładowy scenariusz

Julian Tuwim „Dyzio marzyciel”

Materiały, czyli co potrzebujemy przygotować
wiersz Juliana Tuwima „Dyzio marzyciel” (może też być nagranie utworu), kartki z bloku rysunkowego lub technicznego, nożyczki, kredki, flamastry, farby, papier kolorowy, klej, zeszyt, długopis, reprodukcje obrazów – Konrad Krzyżanowski „Chmury w Finlandii”, Mondrain Piet „Czerwone chmury”

Przebieg zajęć, czyli jak można omówić temat
1. „Wykonujemy łąkę” – wycinamy z kartek trawę, kwiaty, malujemy kredkami, farbami, flamastrami, wyklejamy kolorowym papierem. Tak wykonaną plastyczną pracę umieszczamy na dywanie lub podłodze. Jeśli dziecko chce, może się na tej „łące” położyć.

2. Czytamy wiersz Juliana Tuwima „Dyzio marzyciel” lub słuchamy nagrania tekstu.
3. Opisujemy krajobraz, na tle którego marzył Dyzio (błękitne niebo, obłoczki płynące, złociste, pierzaste).
4. O czym marzył Dyzio? (o waniliowym kremie, lodach malinowych, ciastkach, czekoladowym torcie).
5. Dlaczego miał takie słodkie skojarzenia? – swobodna wypowiedź dziecka.
6. Rozmowa z dzieckiem na temat jego marzeń (dlaczego takie, które są najważniejsze, itd.).

7. Opisujemy chmury przedstawione na obrazach.
A. Zwrócenie uwagi na kształt chmur – co przypominają, do czego są podobne.
B. Zwrócenie uwagi na kolorystykę obrazów.
C. Jakie emocje, doznania wywołują u odbiorcy.

8. Z wcześniej przygotowanej rozsypanki wyrazów układamy 3 frazeologizmy związane ze słowem ‚marzenie’. Objaśniamy ich znaczenie.

marzyć, obłoki, niebieskie, w, marzenia, bujać, o, żyć, migdały

A. Marzyć o niebieskich migdałach – myśleć o czymś nierzeczywistym, nierealnym.
B. Żyć marzeniami – przekładać marzenia nad rzeczywistość.
C. Bujać w obłokach – myśleć o rzeczach nierealnych.

Podsumowanie, czyli do przemyślenia
1. Czy warto żyć marzeniami? – odpowiadamy na pytanie za pomocą argumentów potwierdzających lub przeczących. Wnioski (w formie zdań lub równoważników) zapiszemy w zeszycie.

Zapiski naprędce

Nierzadko można odnieść wrażenie, że życie mknie jak szalone. Mijają dni, tygodnie, miesiące, lata. Wszystko trzeba zrobić prędko. Jak w tym pędzie można znaleźć czas dla siebie? Zapiski naprędce to próba zatrzymania się choć na chwilę, aby pomyśleć o tym, co niesie nam każdy dzień.

zapiski-napredceJakiś czas temu obejrzałam film „Mój piękny syn”. Jest to historia relacji ojca z synem. Chłopiec wychowuje się z daleka od matki, bo rodzice rozwiedli się. Ojciec założył nową rodzinę. Żona ojca i przyrodnie rodzeństwo, chociaż są to małe dzieci, dbają o Nica pod każdym względem. Ponadto ojciec jest osobą, która, czasami aż do przesady, troszczy się o syna, spełnia jego marzenia. Nic, pomimo takiej przyjaznej atmosfery, sięga po narkotyki. I znowu cała rodzina, a szczególnie ojciec, starają się mu pomóc, często kosztem własnych potrzeb. Nie zostawiają go samego z tym problemem. A ta sytuacja, co tu dużo mówić, jest dla wszystkich bardzo trudna.
I tutaj można zadać sobie pytanie. Czy rodzice są w stanie uchronić własne dzieci przed podejmowanymi przez nie złymi decyzjami? Myślę, że dziecka nie uchronimy, bo przecież nie zamkniemy córki czy syna w klatce. Możemy mieć tylko nadzieję, że dziecko będąc w pewnym wieku samo się o siebie zatroszczy. Zaopiekuje się własnym zdrowiem, sferą psychiczną. A my będziemy dla niego ścianą, o którą może się oprzeć w chwilach życiowej zawieruchy. A co z konsekwencjami wynikającymi z podejmowanych przez dziecko decyzji? Odczuje je na własnej skórze zarówno te dobre jak i złe. Chociaż rodzice wzięliby niedobre dla dziecka konsekwencje na własne barki. Ale tak się nie da.
Filmowy bohater musiał sięgnąć dna, aby zrozumieć swoje błędy. I dopiero wtedy ojciec mógł mu skutecznie pomóc. Takie sytuacje zdarzają się też w realnym życiu. I nie zawsze kończą się pomyślnie. Nie ma też mądrej rady, jak temu skutecznie zapobiec. Można mieć tylko nadzieję, że nasze dziecko uniknie takich sytuacji, a jeśli już to będzie potrafiło samo lub z pomocą innych wyjść z opresji.

Czytamy, rozmawiamy

W tej rubryce zaproponujemy teksty, które mogą posłużyć rodzicom do rozmów z dzieckiem na temat problemów, z którymi może borykać się młody człowiek.

Jak można przygotować się do świąt wielkanocnych?

Sięgnijmy po wiersz Joanny Kulmowej „Okna wielkanocne”

Na Wielkanoc biała piana leci z okien.
Biała piana się przelewa obłokiem.
Błyszczą szyby od czystości,
radości.
I wygodnie w nich na oścież się mości
niebo.
Wielkanocne niebo głębokie.
A w tym niebie huśta się i buja
słońce – słońce – słońce!
Jak miedziany dzwon na alleluja.

Porozmawiajmy z dzieckiem na temat utworu

  • O jakich świętach jest mowa w wierszu?
  • Na jaką porę roku przypadają?
  • O jakim działaniu wykonywanym przed świętami jest mowa w utworze?
  • Jakie inne czynności kojarzą Ci się z tym czasem?
  • Jakie emocje wywołują te święta?
  • Sporządź ilustrację do tego wiersza.