Dla rodziców – styczeń
SIERPIEŃ 2022

MIKROLEARNING, czyli krótko, prosto, ciekawie, na temat – QUIZY, „PIGUŁKI WIEDZY” na @dobrapolnistka

Edukacja domowa - język polski online

foto_lewa__072019Lekcje prowadzone są przez Skype’a. Potrzebna jest kamerka – może być taka jak w laptopie. Lekcja trwa 60 minut, ale może też 45 – to zależy od tego, ile czasu uczeń da radę skupić się i skoncentrować.
Podczas lekcji czytamy teksty, rozwiązujemy zadania i ćwiczenia.
Zadania i ćwiczenia albo przesyłam wcześniej pocztą (można je przed lekcją wydrukować), albo – bezpośrednio na Skype’a.
Prace pisemne uczeń przesyła na adres poczty elektronicznej (mail@polski-online.pl) Nauczyciel sprawdza zadanie, pisze komentarz i odsyła do ucznia.
Lekcje mogą obejmować bieżący materiał z języka polskiego i/albo przygotowanie do egzaminu klasyfikacyjnego.
Możemy także przygotować scenariusze zajęć lekcyjnych dla rodziców.

Przykładowy scenariusz

Julian Tuwim „Dyzio marzyciel”

Materiały, czyli co potrzebujemy przygotować
wiersz Juliana Tuwima „Dyzio marzyciel” (może też być nagranie utworu), kartki z bloku rysunkowego lub technicznego, nożyczki, kredki, flamastry, farby, papier kolorowy, klej, zeszyt, długopis, reprodukcje obrazów – Konrad Krzyżanowski „Chmury w Finlandii”, Mondrain Piet „Czerwone chmury”

Przebieg zajęć, czyli jak można omówić temat
1. „Wykonujemy łąkę” – wycinamy z kartek trawę, kwiaty, malujemy kredkami, farbami, flamastrami, wyklejamy kolorowym papierem. Tak wykonaną plastyczną pracę umieszczamy na dywanie lub podłodze. Jeśli dziecko chce, może się na tej „łące” położyć.

2. Czytamy wiersz Juliana Tuwima „Dyzio marzyciel” lub słuchamy nagrania tekstu.
3. Opisujemy krajobraz, na tle którego marzył Dyzio (błękitne niebo, obłoczki płynące, złociste, pierzaste).
4. O czym marzył Dyzio? (o waniliowym kremie, lodach malinowych, ciastkach, czekoladowym torcie).
5. Dlaczego miał takie słodkie skojarzenia? – swobodna wypowiedź dziecka.
6. Rozmowa z dzieckiem na temat jego marzeń (dlaczego takie, które są najważniejsze, itd.).

7. Opisujemy chmury przedstawione na obrazach.
A. Zwrócenie uwagi na kształt chmur – co przypominają, do czego są podobne.
B. Zwrócenie uwagi na kolorystykę obrazów.
C. Jakie emocje, doznania wywołują u odbiorcy.

8. Z wcześniej przygotowanej rozsypanki wyrazów układamy 3 frazeologizmy związane ze słowem ‚marzenie’. Objaśniamy ich znaczenie.

marzyć, obłoki, niebieskie, w, marzenia, bujać, o, żyć, migdały

A. Marzyć o niebieskich migdałach – myśleć o czymś nierzeczywistym, nierealnym.
B. Żyć marzeniami – przekładać marzenia nad rzeczywistość.
C. Bujać w obłokach – myśleć o rzeczach nierealnych.

Podsumowanie, czyli do przemyślenia
1. Czy warto żyć marzeniami? – odpowiadamy na pytanie za pomocą argumentów potwierdzających lub przeczących. Wnioski (w formie zdań lub równoważników) zapiszemy w zeszycie.

Zapiski naprędce

Nierzadko można odnieść wrażenie, że życie mknie jak szalone. Mijają dni, tygodnie, miesiące, lata. Wszystko trzeba zrobić prędko. Jak w tym pędzie można znaleźć czas dla siebie? Zapiski naprędce to próba zatrzymania się choć na chwilę, aby pomyśleć o tym, co niesie nam każdy dzień.

zapiski-napredceRok 2020, który właśnie przeminął, odcisnął swoje piętno na naszym życiu. Pandemia, w dalszym ciągu trwająca, sprawiła, że musieliśmy przeorganizować nasze codzienne życie w każdym jego aspekcie. I tak żyjemy z tygodnia na tydzień. Zastanawiając się, co przyniesie kolejny rok. Czy zatem jest sens cokolwiek planować? Oto jest pytanie.
Jak co roku mam już nowy kalendarz. Nie jest on ogromniasty, ale też i nie jest mikroskopijny (widziałam takie). Na pewno jest lekki, aby nie stanowił dodatkowego ciężaru w torebce. Chociaż i tak bez specjalnej potrzeby nie wychodzę z domu. A ponadto przecież pracuję online. W kalendarzu są czytelnie wydzielone dni na zapiski moich zawodowych działań. Czyli ja planuję. Przynajmniej te sprawy, które są związane z moją pracą. Rozpiski lekcji z uczniami, przygotowywanie materiałów, które co miesiąc zamieszczam na moim portal. Są to rzeczy bieżące. Nie robię planów na później. Nie wiem, co będzie się działo, co się wydarzy. W ubiegłych latach na przełomie kwietnia i maja planowałam wakacje z rodziną. Dokąd i w jakim terminie pojedziemy. Na jaki obóz zapisać córkę. W tym momencie takich dalekosiężnych planów nie sporządzam. Ale nie oznacza to, że żyję w chaosie. Tak nie potrafiłabym ani pracować, ani funkcjonować w rodzinie. Snuję plany, ale mam świadomość ich ulotności. I nie trzymam się aż tak kurczowo tego, co sobie zaprojektowałam. Sytuacja wymusiła na mnie odstępstwa od zakładanych planów. Ale nie jest aż tak źle, jakby się mogło wydawać. Dlaczego?
Przypominają mi się lekcje z moimi uczniami, a konkretnie te, podczas których omawiamy filozofię epikurejczyków. Ich hasłem były słowa „carpe diem”, co oznacza „chwytaj dzień”, „ciesz się chwilą”. Epikurejczycy twierdzili, że szczęśliwe życie to brak cierpienia i trosk, zaspokojenie podstawowych potrzeb i otaczanie się życzliwymi ludźmi. Tylko tyle i aż tyle. Z pełną świadomością tego się mam zamiar trzymać.
Szczęśliwego Nowego 2021 Roku.

Czytamy, rozmawiamy

W tej rubryce zaproponujemy teksty, które mogą posłużyć rodzicom do rozmów z dzieckiem na temat problemów, z którymi może borykać się młody człowiek.

sikorkaO tym, jaka niezwykła może być zima

Sięgnijmy po utwór „Kwitną gawrony ” Joanny Kulmowej

A czym drzewa kwitną w styczniu?
Wróblami.
Żeby ćwierkać, a nie szumieć nad nami.
I kawkami kwitną
zamiast liści.
Żeby krakać, a nie szeleścić.
I gilami płoną
czerwono.
I sikorką kwitną
żółto-błękitną.
Żeby śpiewać, a nie szumieć koroną.
A najczęściej kwitnie się gawronom.
Czarne liście.
I czarny śpiew.
Nie lubimy gawronich drzew.
Ale wiosną,
gdy odlecą gawrony,
znów powróci szum bardzo zielony.

Porozmawiajmy z dzieckiem na temat utworu

  • Jaka pora roku została przedstawiona w wierszu?
  • O jakim miesiącu jest mowa?
  • Co zamiast liści jest na drzewach?
  • Jakie to są gatunki? Podaj jak najwięcej przykładów.
  • Wymień wyrazy naśladujące dźwięki wydawane przez ptaki.
  • Jakimi kolorami „kwitną” drzewa?
  • Sporządź ilustrację do wiersza.

PODZIEL SIĘ: