Konwersacje dla obcokrajowców – lipiec
LISTOPAD 2018
Wakacje

rys-04-4Dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych wakacje rozpoczynają się w przedostatni piątek czerwca i trwają do 31 sierpnia. Dzieci i młodzież mają różne możliwości spędzania wolnego czasu. W dużych miastach organizowane jest „Lato w Mieście”. Uczestnicy, najczęściej uczniowie od 7 do 16 roku życia, mogą brać udział w różnorodnych zajęciach: artystycznych, sportowych, edukacyjnych, rozrywkowych. Zajęcia tego typu organizowane są przez domy kultury lub szkoły. Dzieci i młodzież mogą też spędzać czas na koloniach, obozach harcerskich, sportowych. Obozy organizowane są praktycznie w każdym zakątku kraju. Najbardziej popularne miejsca to: Tatry, Pieniny, Bieszczady, Kraina Tysiąca Jezior, czyli Mazury, Kołobrzeg, Łeba, Trójmiasto.
Trochę inaczej wyglądają wakacje studentów. Termin rozpoczęcia przez nich wypoczynku zależy od zakończenia sesji egzaminacyjnej. Ich wakacje trwają do 30 września. Podczas letnich miesięcy młodzież od 16 roku życia jak i studenci mogą podjąć pracę tymczasową. Inaczej rzecz się ma z urlopami pracowników. Ich wolny czas w dużej mierze zależy od organizacji pracy danego zakładu czy firmy. Pracownik musi złożyć podanie o przyznanie mu urlopu. Polacy całymi rodzinami spędzają część wakacji poza granicami kraju.
Dużą popularnością cieszą się w dalszym ciągu „wakacje pod gruszą”, czyli czas spędzony u rodziny mieszkającej na wsi.

Kultura polska w małym palcu - Ludwik Jerzy Kern "Lato czeka"

latoLudwik Jerzy Kern napisał wiersz „Lato czeka”. Muzykę do tych słów skomponował Witold Krzemiński. I tak narodziła się popularna piosenka. Niesłabnącym powodzeniem cieszy się wśród dzieci i młodzieży.
Dlaczego? Bo jest zapowiedzią wakacji, z którymi łączą się beztroskie chwile, dni spędzane na wypoczynku.

Lato, lato, lato czeka
Razem z latem czeka rzeka
Razem z rzeką czeka las
A tam ciągle nie ma nas

Lato, lato, nie płacz czasem
Czekaj z rzeką, czekaj z lasem
W lesie schowaj dla nas chłodny cień
Przyjedziemy lada dzień

Już za parę dni, za dni parę
Weźmiesz plecak swój i gitarę
Pożegnania kilka słów
Pitagoras bądźcie zdrów
Do widzenia wam canto, cantare

Lato, lato, mieszka w drzewach
Lato, lato, w ptakach śpiewa
Słońcu każe odkryć twarz
Lato, lato, jak się masz?

Lato, lato, dam ci różę
Lato, lato, zostań dłużej
Zamiast się po krajach włóczyć stu
Lato, lato, zostań tu

Pożegnania kilka słów
Pitagoras bądźcie zdrów
Do widzenia wam canto, cantare.

Pałac Wielopolskich

palac-wielopolskich-w-krakowieBudynek usytuowany jest przy placu Wszystkich Świętych. Budowla został wzniesiona w XVI wieku dla hetmana Jana Tarnowskiego. W następnym stuleciu stał się własnością rodu Wielopolskich, stąd wywodzi się jego nazwa. Na przestrzeni wieków był przebudowywany. Obecnie możemy podziwiać od strony placu Wszystkich Świętych monumentalny neorenesansowy portal ozdobiony alegorycznymi figurami Pracy i Godności, krenelażową attykę, pod okapem na fasadzie od strony ulicy Poselskiej fryz przedstawiający herby miast polskich. Od II połowy XIX wieku pałac stał się siedzibą Urzędu Miasta Krakowa.
Z pałacem Wielopolskich związana jest legenda o Białej Damie. Pewnej nocy pod kościół Mariacki zajechała kareta. Poproszono księdza o ostatnią posługę dla pewnej osoby. Kiedy kapłan przybył na miejsce, udzielił sakramentu spowiedzi i komunii młodej dziewczynie. Później kat ściął głowę kobiecie. Po tym wydarzeniu kat i duchowny zostali poczęstowani winem. Ksiądz trunek ukradkiem wylał za kołnierz i w ten sposób uniknął śmierci, bo w kielichu z winem znajdowała się trucizna. I jak mówią niektórzy od tamtej pory można zobaczyć Białą Damę, przechadzającą się po pokojach pałacu.

Co to znaczy?

Zbijać bąki – ‚próżnować, nic nie robić’
Maciek przez pół roku zbijał bąki.

Stanąć okoniem – ‚sprzeciwić się komuś’
Krzyś stanął okoniem podczas rozmowy ze swoim przełożonym.

Wywinąć orła – ‚przewrócić się’
Romek tak szybko biegł, aż wywinął orła.

Na końcu języka

Wprawki, ćwiczenia, zadaniapobierz1
Zgodnie z przepisami ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych nie można udostępniać materiałów osobom trzecim.

Zadanie 1
Proszę uzupełnić zdania odpowiednimi przyimkami.

przez, po, na, za, o

A. Marek poprosił w restauracji ….. wodę mineralną.
B. Basia długo rozmawiała ….. telefon.
C. Oliwia poszła ….. spacer.
D. Pociąg odjedzie ….. kwadrans.
E. Marta poszła ….. chleb.

Zadanie 2
Proszę wybrać rzeczownik i dopisać go do czasownika i przyimka.

okno, morze, koncert, kawę, zdrowie

A. pytać o …………………………………..
B. patrzeć przez ………………………….
C. zapraszać na …………………………..
D. płacić za ……………………………….
E. jechać nad ……………………………

Zadanie 3
Proszę uzupełnić zdania zaimkiem osobowym.

A. To jest moja przyjaciółka. Bardzo ….. lubię.
B. Uważajcie na wycieczce! Będziemy się o ….. martwić.
C. Znasz …..? To dyrektor szkoły.
D. Nie czekaj na ….. Wrócę późno.
E. To są dzieci. Trzeba się o ….. troszczyć.

Zadanie 4
Przeczytaj poniższy tekst, a następnie zaznacz P, jeśli zdanie jest prawdziwe lub F- jeśli fałszywe.

Rychło bliżej poznałem kwiat, który był tak drogi Małemu Księciu. Na jego planecie rosły pospolite kwiaty, pyszniące się tylko jednym rzędem płatków. Nie zajmowały wiele miejsca i nikomu nie przynosiły szkody. Rankiem pojawiały się pośród traw, aby już wieczorem zakończyć swe krótkie życie. Ten jednak rozwinął się z nasionka przyniesionego przez wiatr i Mały Książę poddał go bacznej obserwacji. Był niepodobny do innych kwiatów. Łodyga kwiatu szybko przestała rosnąć, uformował się na niej pąk. Mały Książę, asystujący przy rozwijaniu się pąka, był przekonany, że będzie świadkiem cudownego zjawiska. Ale róża – bo była to róża – nie spieszyła się.

A. Kwiaty na planecie Małego Księcia rozkwitały w południe. P/F
B. Róża była inna od pozostałych kwiatów. P/F
C. Na planecie Małego Księcia rosły niezwykłe kwiaty. P/F
D. Mały Książę z wielką uwagą przyglądał się rozkwitowi róży. P/F
E. Róża rozwijała się bardzo powoli. P/F

ODPOWIEDZI DO ZADAŃ

Zadanie 1
A. Marek poprosił w restauracji o wodę mineralną.
B. Basia długo rozmawiała przez telefon.
C. Oliwia poszła na spacer.
D. Pociąg odjedzie za kwadrans.
E. Marta poszła po chleb.

Zadanie 2
A. pytać o zdrowie.
B. patrzeć przez okno.
C. zapraszać na koncert.
D. płacić za kawę.
E. jechać nad morze.

Zadanie 3
A. To jest moja przyjaciółka. Bardzo lubię.
B. Uważajcie na wycieczce! Będziemy się o was martwić.
C. Znasz go? To dyrektor szkoły.
D. Nie czekaj na mnie. Wrócę późno.
E. To są dzieci. Trzeba się o nie troszczyć.

Zadanie 4
A. F
B. P
C. F
D. P
E. P

Dla dzieci

Zadanie 1
Ułóż nazwy pór roku, a następnie zapisz je w kolejności występowania.

TOLA
MAZI
SNAOIW
SIEŃEJ

Zadanie 2
Przyporządkuj nazwy miesięcy do pór roku.

styczeń, kwiecień, sierpień, październik, maj, lipiec, listopad, luty

A. wiosna –
B. lato –
C. jesień –
D. zima –

Zadanie 3
Odgadnij porę roku.

A. wakacje, upał, burze –
B. śnieg, mróz, mikołajki –
C. spadające liście, ptaki odlatujące do ciepłych krajów, coraz niższa temperatura –
D. topnienie śniegu, Wielkanoc, kwitnienie roślin –

ODPOWIEDZI DO ZADAŃ

Zadanie 1
LATO
ZIMA
WIOSNA
JESIEŃ

Kolejność występowania: wiosna, lato, jesień, zima.

Zadanie 2
A. wiosna – kwiecień, maj.
B. lato – lipiec, sierpień.
C. jesień – październik, listopad.
D. zima – styczeń, luty.

Zadanie 3
A. lato.
B. zima.
C. jesień.
D. wiosna.