Z życia wzięte – wrzesień
KWIECIEŃ 2024

MIKROLEARNING, czyli krótko, prosto, ciekawie, na temat – QUIZY, “PIGUŁKI WIEDZY” na @dobrapolnistka

Z życia wzięte

Ująć w słowa 2.0
Jest to miejsce przeznaczone dla młodych twórców, którzy chcą wyrazić siebie poprzez słowo.

Autorką wiersza "Ku pamięci" jest Aleksandra Cichoń. Ola ma 17 lat, mieszka w Krakowie.

ujac-w-slowa-2-02016/17 r.

“Ku pamięci”

Czas mknie do przodu niestrudzenie
Choć bardzo chcę, tego nie zmienię
Pragnę zatrzymać go na chwilę
I przeżyć to raz jeszcze

Pamiętam zabawy i gonitwy
Poważne rozmowy i modlitwy
I gdy po raz pierwszy
Za rękę mnie chwyciłeś

Te wszystkie piękne momenty
Trzymam niczym skarb zaklęty
To one kształtują me myśli i czyny
Pragnę zachować je w mej pamięci

Ci ludzie, których spotykam
Uczą mnie, że szczęście nigdy nie znika
Dzięki nim wiem, jak kochać
I co to znaczy żyć

Boję się, że jak dorosnę
To zacznę liczyć każdą wiosnę
Przestaną mnie cieszyć małe rzeczy
I że już nigdy nie będę marzyć

Ale wciąż jeszcze mam nadzieję
Że aż tak bardzo się nie zmienię
Bo przecież pozostaną księgi
Myślami dziecka zapisane

Po co się uczymy

Zda, ale jak (porady nauczycieli) - czy warto kupować repetytoria

po-co-sie-uczymyCzy warto kupować repetytoria? Na tak postawione pytanie, odpowiem: “Tak, warto”. Chciałabym napisać ogólnie o repetytoriach. Co to jest za książka? Repetytorium zawiera zbiór najważniejszych wiadomości z danej dziedziny. Oznacza to, że nie zastąpi nam podręczników i notatek sporządzanych na lekcjach. Aby korzystanie z repetytorium miało sens, najpierw musimy mieć dość dobrze ugruntowaną wiedzę. Przykładowo, w repetytorium mamy zagadnienia na temat rzeczownika – jakie są kategorie, jak się odmienia, jakie są rodzaje, liczby, ale musimy przede wszystkim umieć rozpoznać rzeczownik jako część mowy, znać pytania przypadków, umieć oddzielić temat od końcówek. Bez tych podstawowych informacji repetytorium nam nie pomoże, będzie kolejną bezużyteczną książką na naszej półce. Czyli najpierw wiedza i umiejętności, a dopiero później sensowne korzystanie z tego typu pomocy.
Repetytorium może nam pomóc zorientować się, czego nie umiemy. I to też jest bardzo cenna wskazówka do dalszej pracy i nadrobienia zaległości.
Repetytorium nie da się przeczytać w jeden wieczór, bo to nie jest wciągający kryminał. Czytajmy tego typu publikację z uwagą.
Repetytorium oprócz najistotniejszych informacji powinno zawierać też zadania, dzięki którym możemy praktycznie przećwiczyć nasze umiejętności. Ponadto ćwiczenia powinny być ściśle powiązane z teorią, a nie oderwane od niej. Książka mająca wyłącznie wiadomości teoretyczne nie do końca pomoże nam sprawdzić nasze umiejętności.
Co do szaty graficznej repetytorium. Moim zdaniem nie powinna być ona dominująca. To nie jest przecież album z reprodukcjami kolorowych zdjęć czy obrazów. Ale też nie musi być ponura. Dobrze jest kiedy poszczególne działy zaznaczone są innym kolorem. Przykładowo, wiadomości i ćwiczenia na temat fleksji odróżnione są kolorystycznie od składni.
Wybierając repetytorium można też zwrócić uwagę na jakość papieru i generalnie wykonanie. Przecież będziemy korzystać z tej książki dość często. I fajnie byłoby, żeby publikacja nie rozpadła nam się w rękach.
Jednak głównym kryterium przy wyborze repetytorium niech będzie jego wartość merytoryczna.

Miszmasz

ciekawostki, humor i inne różności

miszmaszJesteś już w pierwszej klasie liceum. Wokół ciebie koleżanki i koledzy i chociaż tworzycie tę samą klasę, to nie jesteście tacy sami. Kogo możesz spotkać w swojej klasie? Oto lista wybranych klasowych typków.
Osobnik zawsze perfekcyjnie przygotowany do lekcji, nie pozwala jednak przepisać pracy domowej, nie podpowiada, podczas klasówek nie daje ściągać. Uważa, że każdy sam powinien pracować na swoje stopnie. I chociaż możesz się z tym nie zgadzać, ale to on ma rację. Czy chciałbyś, aby ktoś na tobie pasożytował?
Osobnik starannie przygotowany do zajęć szkolnych, przy tym można liczyć, że pozwoli odpisać zadanie. Nie należy jednak nadużywać jego uprzejmości, bo na dłuższą metę może się to okazać zgubne dla ciebie. Nie mając wiedzy własnej, możesz repetować klasę. Społecznik to osobnik wytrwale i niestrudzenie dążący do naprawy świata. Jego zaangażowanie pomaga innym zwalczać egoizm.
Sportowiec to obiekt westchnień dziewczyn nie tylko z twojej klasy. Jego wysportowane ciało budzi również szacunek i podziw wśród męskiej części szkoły. Postawa sportowca może zachęcić cię do prowadzenie zdrowego stylu życia.
Żartowniś zawsze potrafi rozśmieszyć klasę, rozładować napiętą atmosferę. Zdarza się jednak, że jego kawały mogą wyrządzić komuś przykrość. Poza tym żartownisia na dłuższą metę nikt nie traktuje poważnie.
Leń patentowany to osobnik, który prawie nigdy nie odrabia pracy domowej, nie przygotowuje się do sprawdzianów, bo liczy na życzliwość kolegów. Po jakimś czasie może być izolowany przez klasę, bo za lenia trzeba wszystko wykonać.
Donosiciel to typek, co tu dużo mówić, ze wszech miar odrażający. Nie potrafi być lojalny wobec nikogo.
Łobuz i rozrabiaka to osobnik, z którym przebywanie może być szkodliwe dla zdrowia. Należy go omijać szerokim łukiem.
……………………………………………………………………………………………………………………………..
Gregor Johann Mendel żył w latach 1822-1884. Był czeskim przyrodnikiem, odkrył podstawowe prawa genetyki. Jako pierwszy przeprowadził i poprawnie zinterpretował wyniki krzyżówek różnych odmian roślin. Materiałem badawczym był groch. Zaobserwował prawidłowości dotyczące przekazywania cech, nazwane później prawami Mendla. Główną jego zasługą było wykrycie czynników dziedziczności nazwanych genami.
………………………………………………………………………………………………………………………………..
Wielki Mur Chiński został wzniesiony w III w. p.n.e. z polecenia cesarza Shi Huanga. Wybudowano go, aby chronić Chińczyków przed najeźdźcami plemion koczowniczych z północy. Wielki Mur Chiński ciągnie się przez ponad 6400 km poprzez góry, wzgórza, równiny oraz krańce pustyń.
……………………………………………………………………………………………………………………………….
Akademia Platońska została założona ok. roku 387 p.n.e. w Atenach. Uczono w niej filozofii, astronomii, matematyki. Mieściła się w gaju Akademosa, a jej twórcą był Platon. Istniała ponad dziewięćset lat – została zamknięta w 529 roku n.e. z rozkazu cesarza Justyniana.
…………………………………………………………………………………………………………………………………
Humor

Dzieci nie miały od dawna w ustach bochenka chleba.
Jak Ziemia obraca się dookoła Słońca, to jest dzień, a jak dookoła osi – noc.
Kazimierz Wielki chciał zamurować całą Polskę.
(źródło: Pegaz na biegunach”)

PODZIEL SIĘ: