Z życia wzięte – marzec
SIERPIEŃ 2022

MIKROLEARNING, czyli krótko, prosto, ciekawie, na temat – QUIZY, „PIGUŁKI WIEDZY” na @dobrapolnistka

Z życia wzięte

Książka "Baśnie angielskie"
Joseph Jacobs
Tłumaczenie: Janina Carlson, Kalina Wojciechowska
Ilustracje: Bogdan Zieleniec
Wydawnictwo Dwie Siostry, Warszawa 2018
Wiek: BO

basnie-angielskiePo pierwsze lubię książki z oznaczeniem bez ograniczeń wiekowych. co można objaśnić jako te, adresatem których są zarówno czytelnicy młodzi i nieco starsi. A to oznacza, że treści zawarte w tych powieściach czy opowiadaniach mają charakter uniwersalny, czyli każdy może zaakceptować jakieś przesłanie z nich wynikające.
Po drugie jestem miłośniczką baśni. Czytałam i nadal czytam baśnie autorstwa Charlesa Perraulta, braci Grimm i Hansa Christiana Andersena. Jednakże do tej pory nie zetknęłam się z baśniami angielskimi. Toteż z wielką przyjemnością kupiłam książkę „Baśnie angielskie”, które ukazały się w serii „Mistrzowie Ilustracji” w wydawnictwie Dwie Siostry. Muszę przyznać, a czynię to z wielką radością, że mam ogromy sentyment do tego wydawnictwa, zaś książki z serii „Mistrzowie Ilustracji” zapełniają moją domową biblioteczkę.
Książka „Baśnie angielskie” liczy aż 54 utwory. I jest to niezwykła gratka dla miłośników tego gatunku. Kim są zatem bohaterowie baśni? To piękne księżniczki i dzielni rycerze. Sprytni chłopi, leniwe córki i niemądrzy synowie. Ale także niezbyt rozgarnięci zbójcy i krwiożercze potwory. Nie brakuje też wiedźm, skrzatów, mówiących zwierząt czy gwiazdek z nieba. W baśniach możliwe są niespodziewane fortuny czy zmyślne fortele.
Zamieszczone w książce utwory skrzą się humorem.
Na uwagę zasługują też ilustracje sporządzone przez Bogdana Zieleńca. Ten artysta wykonał ilustracje ponad stu różnych publikacji – powieści, opowiadań, śpiewników, poradników – w tym serii o Ani z Zielonego Wzgórza i „Tajemniczego ogrodu”.

Zdać, ale jak (porady nauczycieli): co zawiera zakładka Trening przed klasówką - szkoła podstawowa

Trening przed klasówką – liceum/technikum na polski-online.pl to przestrzeń, gdzie zamieszczam materiały polonistyczne przeznaczone dla uczniów liceum i technikum.
Zawarte tam zadania mogą ułatwić przygotowanie się do kartkówek, klasówek czy sprawdzianów.

Zadania mają formę quizów. Jest ich nie więcej niż dziesięć do danego tematu. Do każdego typu zadań zamieszczone są odpowiedzi. Dzięki temu uczeń może sprawdzić, czy poprawnie rozwiązał zadanie.

A czego dotyczą zadania? Głównie odnoszą się do podręcznikowych zagadnień z literatury, m.in. takich jak:

  • ramy czasowe epoki
  • objaśnienia nazwy epoki
  • założenia filozoficzne
  • cechy sztuki: architektury, malarstwa, rzeźby
  • popularne gatunki literackie w epoce
  • pojęcia odnoszące się do literatury danego okresu
  • utwory: epickie, liryczne, dramatyczne z określonej epoki
  • bohaterowie literaccy
  • problematyka utworów
  • motywy

Mój wpis o quizach jako pomocy w nauce pojawił się w tej rubryce w listopadzie 2021 roku. Chciałabym przypomnieć i wskazać najważniejsze zalety tego typu zadań. To pytania, które sformułowane są w taki sposób, aby odpowiedź nie była całkiem oczywista. Aby udzielić poprawnej odpowiedzi należy wykluczyć te, które nie spełniają warunków zadanych w pytaniu. Warto przy tym zwrócić uwagę, że proponowane rozwiązania są w znacznym stopniu synonimiczne. Nie chodzi tutaj o utrudnianie udzielenia poprawnej odpowiedzi, ale wyrobienie u uczestnika quizu umiejętności wyłuskiwania wskazówek, które będą pomocne we wskazaniu właściwego rozwiązywania. Dzięki temu wzmocnić można spostrzegawczość i koncentrację.
Uważam, że najwięcej korzyści przyniesie nam rozwiązanie quizu kiedy wcześniej zapoznamy się z materiałem czy to lekturą, czy zagadnieniami z gramatyki, czy ortografii. Wtedy świadomie będziemy udzielać odpowiedzi, a nie na chybił trafił. W tym drugim przypadku wiedzy nie utrwalimy ani nie uporządkujemy, a co najwyżej w naszej głowie może zapanować naukowy mętlik.

Miszmasz

ciekawostki, humor i inne różności

miszmaszJak zachować się podczas lekcji? Oto kilka sprawdzonych propozycji.
Nie rozmawiaj w czasie zajęć. Sprawy niecierpiące zwłoki możesz załatwić podczas przerwy. Nie wierć się na krześle tak, jakbyś siedział na rozżarzonych węglach. Swoją energię możesz spożytkować w inny sposób, np. zgłoś się do opieki nad kwiatami w sali. Bądź aktywny i bierz udział w lekcji. W ten sposób szybciej przyswoisz sobie wiedzę. Jeżeli masz ciekawe pomysły związane z tematem omawianym na lekcji, podziel się nimi z nauczycielem. Może to być np. propozycja ciekawej lektury, czy wyjścia do muzeum. Dyskutuj kulturalnie, nie przerywaj wypowiedzi innym, też będziesz miał możliwość podzielenia się swoimi przemyśleniami. Nie zapominaj podręczników, zeszytów ćwiczeń, przyborów szkolnych. Łatwiej ci będzie pracować podczas lekcji. Drugie śniadanie przynoś w plastikowym pojemniku, aby nie poplamić zeszytów. Nie jedz podczas zajęć.
………………………………………………………………………………………………………………………………
Katedra św. Barbary w miejscowości Kutna Hora jest świątynią gotycką, pochodzącą z XIV wieku. Kościół powstał z inicjatywy górników, którzy wydobywali srebro. Budowla przykryty jest trzema kopułami o kształcie namiotowym. Świątynia ma wymiary 70 na 40 metrów. Do jej wewnętrznych zdobień należą w jednej z kaplic freski z motywami górnictwa i mennictwa. W 1995 roku wraz z innymi zabytkami miasta została wpisana na listę dziedzictwa kulturowego UNESCO.
…………………………………………………………………………………………………………………………………….
Isabella van Wagener żyła w latach 1797-1883. To Afroamerykanka, która urodziła się jako niewolnica, lecz uzyskała wolność w 1828 roku wraz ze zniesieniem niewolnictwa w stanie Nowy Jork, gdzie mieszkała. Walczyła o zniesienie niewolnictwa w całym kraju. Przybrała imię „Sojourner Truth”, które oznacza „pracującą dla prawdy” i jeździła po całym kraju. Jej wspaniałe przemówienia przyciągały tłumy i w pewien sposób przyczyniły się w doprowadzeniu do zniesienia niewolnictwa w USA.
………………………………………………………………………………………………………………………………..
W czasach średniowiecznych dzieci chłopskie bawiły się np. w skakanie przez plecy innej osoby lub w berka. Do takich zabaw nie były potrzebne żadne zabawki; ubogie rodziny nie mogłyby sobie na nie pozwolić. Rodziny szlacheckie były bogatsze i dzieci rycerzy dostawały czasem zabawki, np. drewniane miecze i tarcze lub figurki wojskowych.
…………………………………………………………………………………………………………………………………….
Humor

Zapolska pół życia spędziła na deskach.
Maria Dąbrowska przez okno opisywała różne widoki.
Żeromski niechybnie naigrywał się z Syzyfa.
(źródło: „Pegaz na biegunach”)

PODZIEL SIĘ: