Z życia wzięte – maj
KWIECIEŃ 2024

MIKROLEARNING, czyli krótko, prosto, ciekawie, na temat – QUIZY, “PIGUŁKI WIEDZY” na @dobrapolnistka

Z życia wzięte

Książka "Kapelusz za 100 tysięcy"
Adam Bahdaj
Wydawnictwo Literatura, Łódź 2017
Wiek: BO

kapelusz-za-100-tysiecyI oto odsłona kolejnej powieści retro.
Utwór ma formę niewielkich rozmiarów dziennika, bo zamieszczone w nim zapiski zawierają się w paru dniach, od soboty do środy następnego tygodnia. I powracają po kilku dniach od głównych wydarzeń.
Akcja rozgrywa się w czasie wakacji w miejscowości wypoczynkowej o nazwie Niebórz. Tam postanawia spędzić wakacje rodzina Cuchowskich, czyli rodzice wraz z córką Krysią i synem Jackiem. Krysia, która jest jednocześnie narratorką, tak o sobie mówi “Oficjalnie jestem Krystyna Cuchowska, lecz koledzy nazywają mnie – Dziewiątka. Morowo, co? Byłam bowiem szefem gangu na Saskiej Kępie, w Warszawie, i ośmiu starszych ode mnie szczeniaków słuchało mnie jak własnej matki”.
Krysia trochę się nudzi. Tata z Jackiem chodzą łowić ryby. Mama spędza czas na grze w brydża. I co tu robić, kiedy i pogoda nie dopisuje, bo nadciągnął niż skandynawski, który przyniósł opady deszczu. Warto dodać, że Krysia uwielbiała rurki z kremem, które można było zjeść w “Kawiarni Jantar”. I tam też rozpoczęła się dla dziewczynki emocjonująca, zapierająca dech w piersiach przygoda. W kawiarni Dziewiątka była świadkiem zamiany kapelusza. Pozornie było to wydarzenie błahe, które w efekcie przyniosło nieoczekiwane perturbacje, w środku których znalazła się nie tylko Krysia, ale i jej nowy kolega Maciek, z zamiłowania ornitolog, oraz inne postacie.
Powieść to komedia omyłek, w której nie wszyscy są tymi, za których się podają. Istne qui pro quo.
Kim jest Goguś, z krótką, pękatą i wygaszoną fajką w zębach? Czy na pewno jest tylko jeden Goguś?
Czy pani Monika Płoszańska to znana artystka teatralna, nawet jeśli tak o sobie mówi?
Czy niepełnosprawny mężczyzna poruszający się na wózku inwalidzkim jest tym za kogo się podaje? Bo Dziewiątka na własne oczy widziała, jak “[…] energicznym ruchem zrzucił z nóg kraciasty pled, a potem wyskoczył z wózka, wbiegł na ganeczek i robił to, czego przed chwilą nie mógł: zaglądał do okien, obmacywał futryny, szperał pod wycieraczką, ruszał klamką i w ogóle czuł się jak u siebie w domu”.
Co znajduje się w niebieskiej teczce ukrytej w futerale po wiolonczeli? I dlaczego profesor Barabasz tak bardzo się ucieszył, że jego niebieska teczka odnalazła się?
Co znaczą słowa “Kapelusz pełen deszczu” umieszczone w depeszy, która została podarta? I co z tym wspólnego ma marabut?
Dlaczego niektórzy z niecierpliwością oczekiwali na przypłynięcia statku ze Szwecji?
W jakich okolicznościach pan Kolanko został bogatym człowiekiem? I dlaczego kapelusz nie miał z tym nic do czynienia, chociaż niektórzy sądzili, że ma?
Mnóstwo pytań, na które odpowiedź znajdzie Dziewiątka przy dużej pomocy ze strony Maćka.
Książkę cechuje wielowątkowa i wartka akcja. To nie tylko komedia pomyłek, ale utwór o zacięciu detektywistycznym.

Zdać, ale jak (porady nauczycieli): praktyczne wskazówki do pracy z arkuszem egzaminacyjnym ósmoklasisty z języka polskiego

Jesteś w sali egzaminacyjnej, zająłeś miejsce w ławce, nauczyciel rozdał arkusz egzaminacyjny i …

  • Przede wszystkim zapoznaj się z instrukcją dla zdającego, czyli dokładnie przeczytaj polecenia zwarte w 12 punktach, które znajdują się na pierwszej stronie arkusza.
  • Przeczytaj uważnie teksty w części testowej. Najlepiej dwukrotnie.
  • Możesz ponumerować akapity.
  • Zaznaczaj w tekście słowa-klucze, podkreślaj zdania, które zawierają główne myśli w danym akapicie.
  • Czytaj uważnie polecenia od pierwszego do ostatniego wyrazu.
  • Na pytania otwarte odpowiadaj pełnymi zdaniami.
  • Odpowiadając na pytania otwarte zwracaj uwagę na ilość linijek dostępnych na odpowiedź, bo oznaczają one objętość twojej wypowiedzi.
  • Postaraj się, aby twoje odpowiedzi były precyzyjne i nie budziły wątpliwości.
  • Nie cytuj w ramach odpowiedzi, jeśli nie jesteś o to proszony.
  • Podawaj tylko tyle cech, ile wskazanych jest w poleceniu ani mniej, ani więcej.
  • W temacie rozprawki podkreśl słowa-klucze.
  • Postaw tezę lub hipotezę.
  • Przykładowe tezy: Można zatem przyjąć……, Można zgodzić się ze stwierdzeniem….., Można założyć, że…..
  • Przykładowe hipotezy: Wydawać się zatem może….., Być może należy przyjąć……,
  • W rozprawce podaj argumenty lub kontrargumenty – mają postać zdania oznajmującego.
  • Argumenty i kontrargumenty poprzyj przykładem – przywołaj konkretny utwór literacki.
  • Pisząc opowiadanie musisz wykorzystać co najmniej 6 spośród 10 elementów twórczych: czas wydarzeń, miejsce zdarzeń, elementy opisu (np. bohatera, przedmiotu, krajobrazu, przeżyć), elementy charakterystyki postaci, zwroty akcji, punkt kulminacyjny, puenta, monolog bohatera, dialogi postaci, retrospekcja.
  • W brudnopisie sporządź plan rozprawki lub opowiadania, nie musi był szczegółowy. Taki plan pomoże ci się zorientować czy nie pominąłeś żadnego zagadnienia.
  • Jeśli w czystopisie błędnie sformułujesz wypowiedź, to przekreśl wyraz lub zdanie linią, a nie zamazuj w formie kleksów.
Miszmasz

ciekawostki, humor i inne różności

miszmaszKasztany zakwitają, a to oznacza, że nie tylko maturę, ale i egzaminy ósmoklasisty czas zacząć. Temu wydarzeniu towarzyszą duże emocje. Miotasz się i popadasz w skrajności. Raz wydaje ci się, że materiał opanowałeś na blaszkę, aby za chwilę z przerażeniem stwierdzić, że nie pamiętasz najprostszych wiadomości.
Co zrobić, aby przetrwać czas egzaminów? Poświęć czas na drobne powtórki, porządkowanie notatek, gdyż nie jest to pora na intensywną naukę. Dobrze się wysypiaj. Nie spożywaj dużej ilości kawy i napojów zawierających spore dawki cukru. Pij duże ilości wody mineralnej. Nie przejadaj się, a chipsy zastąp owocami i warzywami. W wolnym czasie idź na spacer, na pływalnię, posłuchaj ulubionej muzyki, spotkaj się z przyjaciółmi. Na egzamin przybądź odpowiednio wcześnie, gdyż spóźnienie może mieć dla ciebie przykre konsekwencje. Wejdź do sali z pozytywnym nastawieniem. To pomaga!
…………………………………………………………………………………………………………………………………….
Eugene Ionesco żył w latach 1909 -1994. Był dramaturgiem francuskim pochodzenia rumuńskiego. Był promotorem tzw. teatru absurdu, zasadniczą cechą którego było odwrócenie tradycyjnych ról przypisywanych tragizmowi i komizmowi. W sztukach Ionesco manifestuje się absurd ludzkiej egzystencji, w tym także języka jako środka komunikacji. Napisał m.in. takie utwory jak “Lekcja”, “Łysa śpiewaczka”, “Krzesła”, “Nosorożec”.
………………………………………………………………………………………………………………………………
Pałac Lubomirskich w Lublinie pierwotnie był dworem renesansowym o charakterze obronnym, który w XVII wieku został przebudowany w stylu barokowym. Była to budowla jednopiętrowa z wysokim dachem z lukarnami i narożnymi alkierzami. Kolejna przebudowa miała miejsce w I połowie XIX wieku. Wtedy to budynek otrzymał formę klasycystyczną, a barokowe alkierze przekształcono w wysokie wieże. W II połowie XIX wieku do pałacu został dostawiony okazały portyk.
…………………………………………………………………………………………………………………………………
W XVII wieku żołnierze lekkiej kawalerii wypełniali na polu walki zadania rycerzy. Wielu żołnierzy jazdy odkryło, że kaftan ze skóry stanowi wystarczającą ochronę przed ciosami mieczy. Oprócz kaftanów noszono metalowy napierśnik i hełm, które miały osłonić najwrażliwsze części ciała.
…………………………………………………………………………………………………………………………………..
Humor

W bajkach Krasicki ukrył pod zwierzętami szlachtę polską.
Konrad zabija cara bez rezultatu.
Gdyby Wojski w mateczniku siedział, nigdy by się o nim niedźwiedź nie dowiedział.
(źródło: “Pegaz na biegunach”)

PODZIEL SIĘ: