Literatura: Homer „Iliada” – znajomość treści
Zadanie 1
Wskaż poprawną odpowiedź.
- tytuł „Iliada” oznacza pieśń o Ilionie, który był głównym bohaterem utworu.
- tytuł “Iliada” oznacza pieśń o Ilionie, czyli o czasie trwania akcji utworu.
- tytuł „Iliada” oznacza pieśń o Ilionie, czyli o Troi.
Zadanie 2
Wskaż poprawną odpowiedź.
- w utworze opisany został dziesięciodniowy epizod z dziesiątego roku wojny trojańskiej.
- w utworze opisany został pięćdziesięciodniowy epizod z dziesiątego roku wojny trojańskiej.
- w utworze opisany został pięćdziesięciodniowy epizod z ósmego roku wojny trojańskiej.
Zadanie 3
Ułóż chronologicznie plan wydarzeń.
- Priam u Achillesa.
- pohańbienie zwłok Hektora.
- Achilles z powodu odebrania mu branki Bryzeidy wycofuje się z walki.
- oddanie Priamowi zwłok Hektora.
- pojedynek Achillesa z Hektorem.
Zadanie 4
Na podstawie poniższych informacji odgadnij bohatera.
- syn księcia Peleusa i boginki morskiej Tetydy, waleczny, odważny, a jednocześnie mściwy i zawzięty –
- król Troi, kochający ojciec, dobry władca –
- syn króla trojańskiego Priama, wzorowy obywatel, odważny, prawy, szlachetny –
- żona Hektora, troskliwa żona i matka –
Nauka o języku: błędy językowe
Zadanie 1
Popraw błędy językowe w podanych zdaniach.
- Wczoraj poszłem do kina.
- Na ławce w parku siedzi kolega z koleżanką.
- Najlepiej lubię czytać książki przygodowe.
- Poszkodowany w wypadku samochodowym trafił do śpitala.
- Mieć siódmy zmysł.
- Chory powiedział lekarzowi, że boli go łeb.
- Szejset (wymowa).
- Stał za cukrem.
- Przyglądał się psowi.
- Samochód cofnął do tyłu.
- Chować głowę w trawę.
- Lekarz powiedział do pacjenta, żeby ten otworzył japę.
…………………………………………………………………………………………………………………………….
Literatura: czytanie ze zrozumieniem
Przypowieść o siewcy
Pewien rolnik postanowił zasiać ziarno. Gdy rozsiewał je na polu, niektóre nasiona upadły na udeptaną ścieżkę. Zaraz przyleciały ptaki i wydziobały je. Inne upadły na cienką warstwę gleby, pod którą była skała. Te, choć szybko wyrosły, wkrótce zwiędły w słonecznym upale i zginęły, ponieważ w płytkiej glebie ich korzenie nie znalazły dosyć wody. Jeszcze inne upadły między chwasty i niebawem zostały przez nie zagłuszone. Niektóre jednak trafiły na dobrą glebę i dały po sto, sześćdziesiąt lub trzydzieści ziaren plonu. Kto ma uszy do słuchania, niech słucha uważnie!
(Ewangelia według św. Mateusza, fragment)
Zadanie 1
Oceń prawdziwość informacji. Jeśli jest prawdziwa zaznacz P, jeśli fałszywa – F.
- ziarna w znaczeniu alegorycznym to słowo Boże. P/F
- siewca w znaczeniu alegorycznym to Jezus . P/F
- gleba w znaczeniu alegorycznym to ziemia uprawna. P/F
Zadanie 2
Tekst ma charakter pouczający, ponieważ
- uczy, jak uprawiać rolę.
- uczy, jak pomagać innym.
- uczy, jak żyć według słowa Bożego.
Zadanie 3
Utwór nie należy do liryki, ponieważ
- nie ma podziału na zwrotki.
- o wydarzeniach opowiada narrator.
- nie występują w nim środki stylistyczne.
Zadanie 4
Nastrój utworu jest
- żartobliwy.
- przygnębiający.
- refleksyjny.
Zadanie 5
W określeniu ‘udeptaną ścieżkę’ wyraz ‘udeptaną’ jest
- przymiotnikiem pełniącym rolę przydawki.
- imiesłowem przymiotnikowym pełniącym rolę okolicznika.
- imiesłowem przymiotnikowym pełniącym rolę przydawki.
ODPOWIEDZI DO ZADAŃ
Literatura: Homer „Iliada” – znajomość treści
Zadanie 1
C
Zadanie 2
B
Zadanie 3
- E. B. A. D
Zadanie 4
- Achilles.
- Priam.
- Hektor.
- Andromacha.
…………………………………………………………………………………………………………………………………….
Nauka o języku: błędy językowe
Zadanie 1
- Wczoraj poszedłem do kina.
- Na ławce w parku siedzą kolega z koleżanką.
- Najbardziej lubię czytać książki przygodowe.
- Poszkodowany w wypadku samochodowym trafił do szpitala.
- Mieć szósty zmysł.
- Chory powiedział lekarzowi, że boli go głowa.
- Sześćset.
- Stał po cukier.
- Przyglądał się psu.
- Samochód cofnął.
- Chować głowę w piasek.
- Lekarz powiedział do pacjenta, żeby ten otworzył buzię.
…………………………………………………………………………………………………………………………………….
Literatura: czytanie ze zrozumieniem
Przypowieść o siewcy
Zadanie 1
- P
- P
- F
Zadanie 2
C
Zadanie 3
B
Zadanie 4
C
Zadanie 5
C