Dla rodziców
STYCZEŃ 2019
Edukacja domowa - język polski online

foto_lewa_stronaLekcje prowadzone są przez Skype’a. Potrzebna jest kamerka – może być taka jak w laptopie. Lekcja trwa 60 minut, ale może też 45 – to zależy od tego, ile czasu uczeń da radę skupić się i skoncentrować.
Podczas lekcji czytamy teksty, rozwiązujemy zadania i ćwiczenia.
Zadania i ćwiczenia albo przesyłam wcześniej pocztą (można je przed lekcją wydrukować), albo – bezpośrednio na Skype’a.
Prace pisemne uczeń przesyła na adres poczty elektronicznej (mail@polski-online.pl) Nauczyciel sprawdza zadanie, pisze komentarz i odsyła do ucznia.
Lekcje mogą obejmować bieżący materiał z języka polskiego i/albo przygotowanie do egzaminu klasyfikacyjnego.
Możemy także przygotować scenariusze zajęć lekcyjnych dla rodziców.

Przykładowy scenariusz

Julian Tuwim „Dyzio marzyciel”

Materiały, czyli co potrzebujemy przygotować
wiersz Juliana Tuwima „Dyzio marzyciel” (może też być nagranie utworu), kartki z bloku rysunkowego lub technicznego, nożyczki, kredki, flamastry, farby, papier kolorowy, klej, zeszyt, długopis, reprodukcje obrazów – Konrad Krzyżanowski „Chmury w Finlandii”, Mondrain Piet „Czerwone chmury”

Przebieg zajęć, czyli jak można omówić temat
1. „Wykonujemy łąkę” – wycinamy z kartek trawę, kwiaty, malujemy kredkami, farbami, flamastrami, wyklejamy kolorowym papierem. Tak wykonaną plastyczną pracę umieszczamy na dywanie lub podłodze. Jeśli dziecko chce, może się na tej „łące” położyć.

2. Czytamy wiersz Juliana Tuwima „Dyzio marzyciel” lub słuchamy nagrania tekstu.
3. Opisujemy krajobraz, na tle którego marzył Dyzio (błękitne niebo, obłoczki płynące, złociste, pierzaste).
4. O czym marzył Dyzio? (o waniliowym kremie, lodach malinowych, ciastkach, czekoladowym torcie).
5. Dlaczego miał takie słodkie skojarzenia? – swobodna wypowiedź dziecka.
6. Rozmowa z dzieckiem na temat jego marzeń (dlaczego takie, które są najważniejsze, itd.).

7. Opisujemy chmury przedstawione na obrazach.
A. Zwrócenie uwagi na kształt chmur – co przypominają, do czego są podobne.
B. Zwrócenie uwagi na kolorystykę obrazów.
C. Jakie emocje, doznania wywołują u odbiorcy.

8. Z wcześniej przygotowanej rozsypanki wyrazów układamy 3 frazeologizmy związane ze słowem ‚marzenie’. Objaśniamy ich znaczenie.

marzyć, obłoki, niebieskie, w, marzenia, bujać, o, żyć, migdały

A. Marzyć o niebieskich migdałach – myśleć o czymś nierzeczywistym, nierealnym.
B. Żyć marzeniami – przekładać marzenia nad rzeczywistość.
C. Bujać w obłokach – myśleć o rzeczach nierealnych.

Podsumowanie, czyli do przemyślenia
1. Czy warto żyć marzeniami? – odpowiadamy na pytanie za pomocą argumentów potwierdzających lub przeczących. Wnioski (w formie zdań lub równoważników) zapiszemy w zeszycie.

Zapiski naprędce

Nierzadko można odnieść wrażenie, że życie mknie jak szalone. Mijają dni, tygodnie, miesiące, lata. Wszystko trzeba zrobić prędko. Jak w tym pędzie można znaleźć czas dla siebie? Zapiski naprędce to próba zatrzymania się choć na chwilę, aby pomyśleć o tym, co niesie nam każdy dzień.

zapiski-napredceMoja znajoma powiedziała, że nie lubi 1 stycznia. Jeszcze mentalnie ona i jej rodzina tkwią w świątecznej atmosferze, a tu za progiem czają się szkolne obowiązki. I coś w tym jest.
Najczęściej w styczniu kończy się semestr. Nauczyciele jeszcze odpytują uczniów, sprawdzają ich wiadomości w formie klasówek, wypracowań. Także i niektórzy uczniowie chcący mieć wyższą ocenę albo w ogóle mieć pozytywny stopień na semestr przystępują do intensywnej pracy. W związku z tym i atmosfera w domu często robi się napięta i jest nerwowo.
W styczniu rozpoczynają się ferie zimowe, które kończą się pod koniec lutego. No oczywiście jest to odpoczynek dwutygodniowy. Najbardziej cieszą się uczniowie, dla których ferie rozpoczynają się w pierwszym terminie. Bo to jeszcze i choinka w domu i pamięć o świętach i prezentach jest świeża. Wydaje się, że mocno poszkodowani są ci, którzy na ferie muszą czekać aż do połowy lutego. Oni już słaniają się ze zmęczenia. Moja córka w ubiegłym roku była w takiej sytuacji. I powiem szczerze, że dotrwała ostatkiem sił. Zwłaszcza, że u niej w szkole nowy semestr zaczął się na początku stycznia i wszyscy byli mocno zmęczeni. No i nie ma pewności, czy do połowy lutego utrzyma się śnieg, co dla amatorów zimowych sportów ma niebagatelne znaczenie.
Styczeń to także miesiąc, w którym kreśli się zarys różnych planów. Teraz naszą uwagę zaprząta wybór szkoły średniej dla córki. Czeka nas przeglądanie stron internetowych szkół, aby zapoznać się z warunkami rekrutacji. I może być nerwowo.
A przecież styczeń to pierwszy miesiąc w nadchodzącym roku. I powinien być radosnym oczekiwaniem na to, co przyniosą nam kolejne dni, tygodnie, miesiące. Nie popadajmy w apatię, nie dajmy się zwariować, ale patrzmy z ufnością w przyszłość, czasami na przekór okolicznościom.
Bo jak mówi przysłowie „Miesiąc styczeń, czas do życzeń. A więc życzymy pomyślności, Boga, chleba, dobrych gości”.

Czytamy, rozmawiamy

W tej rubryce zaproponujemy teksty, które mogą posłużyć rodzicom do rozmów z dzieckiem na temat problemów, z którymi może borykać się młody człowiek.

W jaki sposób możemy uczcić Dzień Babci i Dzień Dziadka?

Sięgnijmy po wiersz Barbary Lewandowskiej „Dziadkowie-królowie”

Babciu, zostań królową!
Krzesło będzie tronem.
A z gazety – dziadkowi
wnuczek zrobi koronę!

Powiedz, Babciu – Królowo
Dziadku – Królu, powiedz!
Czy ucieszy was wnuczek,
gdy wam bajkę opowie?

Porozmawiajmy z dzieckiem na temat utworu

  • O kim jest mowa w wierszu?
  • Jak zostali nazwani bohaterowie utworu?
  • Jaki mebel będzie tronem?
  • Kto i dla kogo zrobi koronę?
  • Z jakiego materiału zostanie ona wykonana?
  • Co zamierza opowiedzieć wnuczek?
  • Jakiej oczekuje reakcji?
  • W jaki sposób można świętować Dzień Babci i Dzień Dziadka?
  • Jakie Ty przygotowujesz atrakcje dla babci i dziadka?
  • Ułóż piękne życzenia z okazji tego święta.