Konwersacje dla obcokrajowców
Styczeń 2017
Przy polskim stole

obiadW Polsce organizacja czasu i struktura dnia pracy jest odmienna niż w krajach zachodnich. Śniadanie spożywa się wcześnie rano przed wyjściem z domu. Można zjeść np. chleb, bułki, wędliny, pomidory, ogórki, rzodkiewki, białe lub żółte sery. Do szkoły, na uczelnię, do pracy zabiera się drugie śniadanie. Są to najczęściej kanapki z wędliną lub żółtym serem. Mogą to być także jogurty owocowe, serki homogenizowane, owoce, jak np. jabłka, banany, mandarynki. Polacy nie przerywają pracy w połowie dnia, aby wypocząć i coś zjeść. Obiad jest spożywany w środkowej części dnia, zwykle po zakończeniu zajęć. W dni powszednie obiad jada się zazwyczaj pomiędzy godzinami15 a 18. Nieco inaczej jest w dni wolne od pracy, np. w niedzielę obiad jest spożywany ok. godziny 14. Jest to posiłek bardzo treściwy, składający się z zupy, drugiego dania z kompotem i deseru. Popularne zupy to np. barszcz czerwony, rosół z kury, zupa pomidorowa z makaronem lub ryżem. Na drugie danie można zjeść m.in. sznycel cielęcy, wątróbkę drobiową lub wieprzową, pstrąga smażonego z masłem czosnkowym, placki ziemniaczane, pierogi z mięsem lub owocami. Dodatkiem do drugich dań są surówki np. z marchewki, kapusty czerwonej oraz kompoty owocowe np. z jabłek, wiśni, truskawek. Dopełnieniem obiadu są desery, m.in. sernik, makowiec, jabłecznik, miodownik. Kolację najczęściej jada się pomiędzy godzinami 19 a 20. Ten posiłek przygotowuje się zazwyczaj z takich samych potraw jak śniadanie. Będąc w gościnie w polskim domu, należy zjeść potrawy, które są podawane lub chociażby ich spróbować. W przeciwnym razie gospodarze mogliby się poczuć urażeni. Po skończonym posiłku, wstając od stołu, mówi się „dziękuję” współbiesiadnikom.

"Legenda o Złotej Kaczce"

legenda-o-zlotej-kaczceW Warszawie żył szewc Lutek, który był bardzo biedny. Pewnego razu usłyszał opowieść o złotej kaczce, która mogła dać człowiekowi ogromne bogactwa. W noc świętojańską Lutek wszedł do lochów zamczyska i zobaczył na jeziorze złotą kaczkę. Była to zaklęta księżniczka. Dała mu sto dukatów, które miał wydać tylko na własne potrzeby. Lutek bardzo się ucieszył. Kupił sobie wytworne ubranie, zjadł obfity posiłek, pojechał za miasto na wycieczkę, poszedł do teatru. Kiedy zapadł wieczór, zobaczył starego żołnierza, który głodny prosił o pomoc. Szewczyk ulitował się nad nim i dał mu resztę swoich pieniędzy. Wtedy pojawiła się zła księżniczka i powiedziała, że Lutek nie otrzyma bogactwa, bo złamał przyrzeczenie. Po upływie pewnego czasu szewczyk dzięki swojej pracy został majstrem, założył rodzinę i żył szczęśliwie.

 

 

Rotunda romańska w Krakowie

rotundaRotunda pod wezwaniem Najświętszej Panny Marii znajduje się na wystawie „Wawel Zaginiony” (mieści się w przyziemiu budynku, który zamyka od strony zachodniej dziedziniec zamkowy). Świątynia została wzniesiona w X wieku z łupanego piaskowca na planie czteroliścia. Pełniła funkcję kaplicy królewskiej do XVI wieku, potem jej górną część zamieniono na mieszkanie, niższą zaś na skład sreber stołowych. Na początku XIX wieku została zdewastowana przez austriackie wojska zaborców.

 

 

 

Co to znaczy?

Mieć długi język – ‚plotkować o innych’
Maria podczas rozmów z koleżankami zawsze miała długi język.

Trzymać za kogoś kciuki – ‚życzyć komuś powodzenia’
Rodzice trzymali za córkę kciuki, gdy ta zdawała egzamin na prawo jazdy.

Robić coś na kolanie – ‚robić coś byle jak’
Marek z braku czasu napisał projekt na kolanie.

Na końcu języka

Wprawki, ćwiczenia, zadaniapobierz1
Zgodnie z przepisami ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych nie można udostępniać materiałów osobom trzecim.

Zadanie 1
Wybierz odpowiednią formę czasownika w czasie przyszłym.

A. Ja będę/będzie czytać książki przygodowe.
B. Ty będziecie/będziesz jeść lody truskawkowe.
C. On będą/będzie grać na skrzypcach.
D. Ona będę/będzie śpiewać piosenkę.
E. My będziemy/będzie spacerować po parku.
F. Wy będą/będziecie zwiedzać zabytki.
G. Oni będą/będę rozmawiać z nauczycielem.
H. One będziemy/będą sprzątać pokój.

Zadanie 2
Proszę zmienić zdania według wzoru.

Ona będzie pisała wypracowanie.
Ona będzie pisać wypracowanie

A. My będziemy malowali obraz.
B. Ty będziesz jeździł na rowerze.
C. Ja będę szyła sukienkę.
D. Wy będziecie grabili liście.
E. Oni będą nurkowali w morzu.

Zadanie 3
Proszę zmienić zdania według wzoru.

On będzie pracować w ogródku.
On będzie pracował w ogródku.

A. Ja (masc.) będę grać w piłkę nożną.
B. One będą gotować obiad.
C. My (masc.) będziemy sklejać model samolotu.
D. Wy (masc.) będziecie opowiadać baśnie.
E. Ty (femin.) będziesz pić herbatę z cytryną.

Zadanie 4
Przeczytaj poniższy tekst, a następnie zaznacz P, jeśli zdanie jest prawdziwe lub F- jeśli fałszywe.

Królewicz i królewna obchodzili trzecią rocznicę swego małżeństwa przyjęciem, na które sprosili całą rodzinę. Jeden z wujków królewny, który właśnie przyjechał z Ameryki, gdzie był profesorem filozofii, przy sposobności pobytu w ojczyźnie wziął udział w tym przyjęciu i wdał się w dłuższą pogawędkę z młodą parą.

A. Pogawędka z młodą parą była krótka. P/F
B. Na przyjęcie została zaproszona cała rodzina. P/F
C. Królewicz i królewna obchodzili rocznicę zaręczyn. P/F
D. Wuj królewny był magistrem filozofii. P/F
E. Z Ameryki przyjechał wuj królewny. P/F

ODPOWIEDZI DO ZADAŃ

Zadanie 1
A. Ja będę czytać książki przygodowe.
B. Ty będziesz jeść lody truskawkowe.
C. On będzie grać na skrzypcach.
D. Ona będzie śpiewać piosenkę.
E. My będziemy spacerować po parku.
F. Wy będziecie zwiedzać zabytki.
G. Oni będą rozmawiać z nauczycielem.
H. One będą sprzątać pokój.

Zadanie 2
A. My będziemy malować obraz.
B. Ty będziesz jeździć na rowerze.
C. Ja (fem.) będę szyć sukienkę.
D. Wy będziecie grabić liście.
E. Oni będą nurkować w morzu.

Zadanie 3
A. Ja (masc.) będę grał w piłkę nożną.
B. One będą gotowały obiad.
C. My (masc.)będziemy sklejali model samolotu.
D. Wy (masc.) będziecie opowiadali baśnie.
E. Ty (femin.)będziesz piła herbatę z cytryną.

Zadanie 4
A. F.
B. P.
C. F.
D. F.
E. P.
…………………………………………………………………………………………………………………………………….

Dla dzieci

Zadanie 1
W podanych wyrazach podkreśl litery.

J j
Jacek, jabłko, jajko, jaskinia, Jerzy, junior, jaskółka

K k
Katarzyna, kaktus, kakao, kapelusz, kiwi, kok, komiks

L l
Leon, laptop, las, lalka, lokomotywa, lustro, luty

ODPOWIEDZI DO ZADAŃ

Zadanie 1

J j
Jacek, jabłko, jajko, jaskinia, Jerzy, junior, jaskółka

K k
Katarzyna, kaktus, kakao, kapelusz, kiwi, kok, komiks

L l
Leon, laptop, las, lalka, lokomotywa, lustro, luty