Z życia wzięte – marzec
LISTOPAD 2021

MIKROLEARNING, czyli krótko, prosto, ciekawie, na temat – QUIZY, „PIGUŁKI WIEDZY” na @dobrapolnistka

Z życia wzięte

Ująć w słowa 2.0
Jest to miejsce przeznaczone dla młodych twórców, którzy chcą wyrazić siebie poprzez słowo.

Autorką wiersza "WSZECH-" jest Aleksandra Cichoń. Ola ma 16 lat, mieszka w Krakowie.

ujac-w-slowa-2-0„WSZECH-„
Daleko, hen, w przestworzach
Gwiazdy gasną i zapalają się
Nowe.
Nieprzenikniona przestrzeń wszechświata
Kalejdoskopy świetlnych dróg –
I lat – budzą lęk. Morza, góry, pastwiska to jak maleńka niewidoczna kropla w Oceanie Świata. Podglądać jego odległe zakamarki – można.
Wystarczy spojrzeć przez lunetę.
Lecz złamać jego władzę nad nami, przebyć całą nieskończoną wielkość – nikomu jak dotąd z Ziemian nie udało się.
Chmury pyłu gwiezdnego, kulistości planet. Czarne
Dziury, pochłaniające wszystko, co do nich trafi
Jak na niewiele z kosmicznego biegu lat wydarzeń mamy wpływ choć bardzo byśmy chcieli by było inaczej
Człowiek nie jest władcą tego świata
Nie on go stworzył
Dlaczego
Dumny ze swych osiągnięć, zagubił pamięć o czasach, gdy jeszcze go tu nie było
(Czy można pamiętać coś, czego się nie przeżyło)
Uchylmy czapkę przed dinozaurami
Należy im się szacunek z racji wieku

Zdać, ale jak (porady nauczycieli) - teza, hipoteza, argumenty, przykłady, zakończenie w rozprawce

po-co-sie-uczymyRozprawka to wypowiedź argumentacyjna. Oznacza to, że należy przedstawić w niej swoje stanowisko wobec problemu zawartego w poleceniu, a następnie uzasadnić je argumentami, które powinny być dobrane w sposób logiczny i rzeczowy.
Od czego rozpocząć pisanie rozprawki?
Od wstępu. Co należy napisać w tej części pracy? Na początku przedstawiamy ogólną refleksję dotyczącą poruszanego zagadnienia.
Następnie trzeba sformułować tezę lub hipotezę, w której wyrazimy swoje stanowisko wobec problemu wskazanego w temacie. Teza powinna mieć formę zdania oznajmującego, czyli zakończonego kropką. Wprowadzając tezę można posłużyć się też sformułowaniami, jak na przykład: „Uważam, że…; Sądzę, że…; Myślę, że…; Zgadzam się z twierdzeniem, że…”. Jeśli chcemy wprowadzić hipotezę możemy posłużyć się sformułowaniami, na przykład: „Wydaje mi się, że…; Być może należy przyjąć, że…”.
We wstępie należy zamieścić także zapowiedź dalszych rozważań, na przykład poprzez wymienienie tytułów utworów, do których będziemy się odwoływać w dalszej części pracy.

W następnej kolejności przechodzimy do rozwinięcia. W tej części pracy powinny się znaleźć argumenty, jeśli postawiliśmy tezę lub argumenty i kontrargumenty, jeśli daliśmy hipotezę, a także przykłady. Co to jest argument? To dowód, który potwierdza tezę lub rozstrzyga hipotezę. Co to jest przykład? Jest to uzasadnienie argumentu (lub kontrargumentu). Przykładem może być przywołanie utworu literackiego lub innego tekstu kultury.
Rozwinięcie powinno składać się z trzech argumentów i stosownych przykładów.

Temat rozprawki ” Jaką rolę w życiu człowieka może odgrywać przyroda? „
Teza Przyroda w życiu człowieka odgrywa znaczącą rolę.
Argument Przyroda może zapewnić człowiekowi poczucie bezpieczeństwa
Przykład Utworem, w którym można odnaleźć taki obraz przyrody jest fraszka „Na lipę” Jana Kochanowskiego. Upersonifikowane drzewo zaprasza człowieka, oferując mu cień w upalne dni.

W zakończeniu należy podać wnioski końcowe. Jeśli postawiliśmy we wstępie tezę, to należy ją potwierdzić, jeśli zaś hipotezę – to w tym przypadku należy sformułować tezę.
W związku z powyższym warto od razu postawić tezę, bo tak czy owak do niej wrócimy w zakończeniu.
Można zastosować takie sformułowania, jak na przykład: „Z moich rozważań wynika, że…; Podsumowując moje rozważania, pragnę stwierdzić, że…”.

Po napisaniu rozprawki trzeba jeszcze raz ją przeczytać i ewentualnie dokonać poprawek czy to stylistycznych, czy językowych, czy ortograficznych, czy wreszcie interpunkcyjnych.
Powodzenia!

Miszmasz

ciekawostki, humor i inne różności

miszmaszCo zrobić, by kulturalnie zakończyć przyjaźń i jednocześnie zminimalizować emocjonalne straty? Jeśli jest to przyjaźń na Facebooku wystarczy kliknąć „anuluj przyjaźń”. Nie prowokuj konfliktów, dzięki którym chcesz zakończyć przyjaźń. Nie zdradzaj powierzonych ci sekretów, nie obgaduj, nie rozpuszczaj plotek. Porozmawiaj szczerze o zarzutach, jeśli takie masz pod adresem przyjaciółki. Pożegnalna rozmowa powinna być uprzejma, czyli taka, aby nikt nie został zraniony. Nie rób ze swojej przyjaciółki wroga. Rozstań się w taki sposób, aby ewentualnie móc w przyszłości wrócić do tej znajomości. Jeśli odrzucona przyjaciółka będzie się często odzywać, to mimo wszystko nie zachęcaj jej do kontaktu, aby nie robić jej niepotrzebnej nadziei na ponowny rozkwit przyjaźni. Nie narzucaj się byłej przyjaciółce, jeżeli ta nie chce utrzymywać z tobą kontaktów.
……………………………………………………………………………………………………………………………………
Maria Montessori żyła w latach 1870-1952. Z zawodu była lekarzem. Po skończonych studiach rozpoczęła pracę z dziećmi upośledzonymi umysłowo. Zauważyła, że dotychczasowy model kształcenia w przypadku jej podopiecznych nie przynosi rezultatów. Opracowała własną metodę nauki. Zastosowała różnorodne materiały i zaczęła uczyć dzieci poprzez zabawę. „Metoda Montessori” została wprowadzona do systemu edukacji dzieci na całym świecie.
…………………………………………………………………………………………………………………………………….
Planty to inaczej „zielony pierścień” okalający Stare Miasto w Krakowie. Na początku XIX wieku średniowieczne mury obronne i baszty były tak zniszczone, że postanowiono je wyburzyć. Teren, który zajmowały wyrównano, czyli splantowano. Powierzchnia Plantów wynosi 20 hektarów, a ich obwód liczy ponad 4 kilometry. Jest to duży park z wytyczonymi alejkami, kwiatowymi klombami, krzewami ozdobnymi i drzewami. Warto wspomnieć, że naprzeciwko Collegium Novum w 1918 roku posadzono Dąb Wolności. W przeszłości Planty nie były wyłącznie miejscem spacerów, ale także rozrywki. Odbywały się tutaj m.in. liczne koncerty. W parku można podziwiać wspaniałe pomniki poświęcone znakomitym Polakom, m.in. Mikołajowi Kopernikowi oraz bohaterom literackim, m.in. Grażynie i Litaworowi, bohaterom powieści poetyckiej „Grażyna” Adama Mickiewicza.
…………………………………………………………………………………………………………………………………….
Po rezurekcji, czyli mszy odprawianej o świcie w Wielką Niedzielę, zasiada się w domach do wielkanocnego stołu, aby spożyć uroczyste śniadanie. Rozpoczyna się ono od podzielenia poświęconym jajkiem i złożeniu życzeń. Świąteczny stół nakryty jest białym obrusem. Pośrodku stołu stoi cukrowy baranek, kosz z pisankami i bardzo często bukiet wiosennych kwiatów. Spożywa się: wędlinę, szynkę, schab, ćwikłę z chrzanem, białą kiełbasę z chrzanem doprawionym śmietaną, marynaty, jarzynowe sałatki, gotowane na twardo jajka, drożdżowe lukrowane babki z bakaliami, słodkie, lukrowane ciasta z bakaliami, smażonymi w cukrze owocami, galaretkami, paschę, czyli deser z sera z bakaliami, ciasta biszkoptowe.
……………………………………………………………………………………………………………………………………
Powiedzenie „słowo się rzekło, kobyłka u płota” ma swoją ciekawą historię. Otóż pewien szlachcic przyjechał do Warszawy, aby poskarżyć się królowi Janowi III Sobieskiemu. Po drodze spotkał dworzanina, któremu zapowiedział, że jeżeli król go nie wysłucha, to niech jego kobyłę w zadek pocałuje. Na audiencji okazało się, że owym możnym panem był sam król, który obiecał załatwić sprawy po myśli szlachcica. Kiedy król zapytał szlachcica, co teraz sądzi o swojej groźbie, ten miał odpowiedzieć owym zdaniem.
…………………………………………………………………………………………………………………………………….
Humor

Mark Twain pisał swoje, a Tomek Sawyer robił swoje.
Orzeszkowa zakończyła swoją twórczość wraz z życiem.
Prus nie napisałby dzisiaj „Kamizelki” gdyż mężczyźni noszą obecnie swetry.

(źródło: „Pegaz na biegunach”)

PODZIEL SIĘ: