Dla rodziców – lipiec
MAJ 2024

MIKROLEARNING, czyli krótko, prosto, ciekawie, na temat – QUIZY, “PIGUŁKI WIEDZY” na @dobrapolnistka

Edukacja domowa - język polski online

foto_lewa__072019Lekcje prowadzone są przez Skype’a. Potrzebna jest kamerka – może być taka jak w laptopie. Lekcja trwa 60 minut, ale może też 45 – to zależy od tego, ile czasu uczeń da radę skupić się i skoncentrować.
Podczas lekcji czytamy teksty, rozwiązujemy zadania i ćwiczenia.
Zadania i ćwiczenia albo przesyłam wcześniej pocztą (można je przed lekcją wydrukować), albo – bezpośrednio na Skype’a.
Prace pisemne uczeń przesyła na adres poczty elektronicznej (mail@polski-online.pl) Nauczyciel sprawdza zadanie, pisze komentarz i odsyła do ucznia.
Lekcje mogą obejmować bieżący materiał z języka polskiego i/albo przygotowanie do egzaminu klasyfikacyjnego.
Możemy także przygotować scenariusze zajęć lekcyjnych dla rodziców.

Przykładowy scenariusz

Julian Tuwim “Dyzio marzyciel”

Materiały, czyli co potrzebujemy przygotować
wiersz Juliana Tuwima “Dyzio marzyciel” (może też być nagranie utworu), kartki z bloku rysunkowego lub technicznego, nożyczki, kredki, flamastry, farby, papier kolorowy, klej, zeszyt, długopis, reprodukcje obrazów – Konrad Krzyżanowski “Chmury w Finlandii”, Mondrain Piet “Czerwone chmury”

Przebieg zajęć, czyli jak można omówić temat
1. “Wykonujemy łąkę” – wycinamy z kartek trawę, kwiaty, malujemy kredkami, farbami, flamastrami, wyklejamy kolorowym papierem. Tak wykonaną plastyczną pracę umieszczamy na dywanie lub podłodze. Jeśli dziecko chce, może się na tej “łące” położyć.

2. Czytamy wiersz Juliana Tuwima “Dyzio marzyciel” lub słuchamy nagrania tekstu.
3. Opisujemy krajobraz, na tle którego marzył Dyzio (błękitne niebo, obłoczki płynące, złociste, pierzaste).
4. O czym marzył Dyzio? (o waniliowym kremie, lodach malinowych, ciastkach, czekoladowym torcie).
5. Dlaczego miał takie słodkie skojarzenia? – swobodna wypowiedź dziecka.
6. Rozmowa z dzieckiem na temat jego marzeń (dlaczego takie, które są najważniejsze, itd.).

7. Opisujemy chmury przedstawione na obrazach.
A. Zwrócenie uwagi na kształt chmur – co przypominają, do czego są podobne.
B. Zwrócenie uwagi na kolorystykę obrazów.
C. Jakie emocje, doznania wywołują u odbiorcy.

8. Z wcześniej przygotowanej rozsypanki wyrazów układamy 3 frazeologizmy związane ze słowem ‘marzenie’. Objaśniamy ich znaczenie.

marzyć, obłoki, niebieskie, w, marzenia, bujać, o, żyć, migdały

A. Marzyć o niebieskich migdałach – myśleć o czymś nierzeczywistym, nierealnym.
B. Żyć marzeniami – przekładać marzenia nad rzeczywistość.
C. Bujać w obłokach – myśleć o rzeczach nierealnych.

Podsumowanie, czyli do przemyślenia
1. Czy warto żyć marzeniami? – odpowiadamy na pytanie za pomocą argumentów potwierdzających lub przeczących. Wnioski (w formie zdań lub równoważników) zapiszemy w zeszycie.

Zapiski naprędce

Nierzadko można odnieść wrażenie, że życie mknie jak szalone. Mijają dni, tygodnie, miesiące, lata. Wszystko trzeba zrobić prędko. Jak w tym pędzie można znaleźć czas dla siebie? Zapiski naprędce to próba zatrzymania się choć na chwilę, aby pomyśleć o tym, co niesie nam każdy dzień.

zapiski-napredceKolejny rok szkolny za nami. Nie będę pisać o nauce online, przynajmniej nie tym razem, ale chciałabym poświęcić parę słów odnośnie do zakończenia edukacji 2020/2021. Moje oczy niezmiernie cieszył widok dzieci i tych młodszych i tych starszych, którzy w strojach galowych szli na uroczystość rozdania świadectw. Wielką dumę można było zobaczyć na twarzach pierwszaków, a właściwie już drugoklasistów, którzy po raz pierwszy w swoim życiu odbierali świadectwa szkolne. To był dla nich ważny dzień. Ja do tej pory przechowuję moje świadectwo, właśnie to pierwsze, które ma dla mnie nie tylko wartość sentymentalną, ale jest też potwierdzeniem, że dałam radę.
W tym roku uroczystość zakończenia nauki miała trochę inną formę. Uczniowie pojawiali się w szkole hybrydowo. U mojej córki młodzież spotkała się z wychowawcami w salach lekcyjnych. Ci zaś, którzy otrzymali świadectwa z wyróżnieniem lub dyplomy za szczególne osiągnięcia czy to edukacyjne, czy sportowe zgromadzili się w auli. I to spotkanie pozostali mogli oglądać za pośrednictwem internetu. I chociaż nie byli w tym samym miejscu, to mogli być razem online.
Miejmy nadzieję, że kolejny rok szkolny będzie stacjonarny. Póki co życzę wszystkim uczniom i rodzicom wytchnienia i odpoczynku, a także bezpiecznych i beztroskich wakacji.

Czytamy, rozmawiamy

W tej rubryce zaproponujemy teksty, które mogą posłużyć rodzicom do rozmów z dzieckiem na temat problemów, z którymi może borykać się młody człowiek.

O tym, że nawet z trudnej sytuacji da się znaleźć wyjście

bajki-pomagajkiSięgnijmy po utwór “Wszystko dobre, co dobrze się kończy” Lucyny Pacuły

Marysia nie mogła doczekać się wyjazdu na obóz żeglarski, który cieszył się tak wielką popularnością, że już w lutym nie było wolnych miejsc. Jednak w przeddzień wyjazdu dziewczynka nie czuła się najlepiej. Bolała ją głowa, łamało w kościach i miała wysoką temperaturę. Kiedy nazajutrz obudziła się, z przerażeniem odkryła na skórze dziwne bąble.
– To ospa, pewnie zaraziłaś się od Oli – powiedziała mama. – W tej sytuacji musisz zostać w domu aż wyzdrowiejesz – dodała.
Marysia zaczęła płakać. Na nic zdały się słowa mamy, że może wszystko jeszcze się dobrze skończy. Dziewczynka zasnęła, wyczerpana płaczem i wysoką temperaturą. Kiedy obudziła się, zobaczyła mamę siedzącą na krześle obok jej łóżka.
– Jak się czujesz, córeczko? – zapytała z troską w głosie mama.
– Boli mnie głowa, mam dreszcze i okropnie swędzi mnie skóra – odrzekła Marysia. – I nie mogę pojechać na obóz – załkała.
Mam mocno przytuliła córkę.
– Na obóz pojedziesz w drugiej połowie sierpnia – wesoło powiedziała mama.
Okazało się bowiem, że Iga, która miała pojechać pod koniec sierpnia, w tym terminie ma egzamin do grupy baletowej. W tej sytuacji mamy dziewczynek szybko załatwiły wszelkie formalności u organizatorów i dziewczynki mogły bez przeszkód zamienić się terminami. Marysia nie posiadała się ze szczęścia. Teraz spokojnie będzie się kurować, nadrobi zaległości czytelnicze, pod koniec lipca wyjedzie z rodzicami i młodszą siostrą Olą w góry, a potem – “ahoj żeglarzu!

Porozmawiajmy z dzieckiem na temat utworu

  • Kim jest bohaterka tekstu?
  • Jakie miała plany wakacyjne?
  • Co stanęło na ich przeszkodzie?
  • Jak w tej sytuacji zareagowała dziewczynka?
  • Jaką wiadomość miała dla niej mama?
  • Jakie emocje towarzyszyły bohaterce?
  • W jaki sposób można zmierzyć się w przeciwnościami?
  • Jakie są twoje metody pokonywania trudności w życiu?
  • Dlaczego właśnie takie?

PODZIEL SIĘ: