Dla rodziców – grudzień
LISTOPAD 2021

MIKROLEARNING, czyli krótko, prosto, ciekawie, na temat – QUIZY, „PIGUŁKI WIEDZY” na @dobrapolnistka

Edukacja domowa - język polski online

foto_lewa__072019Lekcje prowadzone są przez Skype’a. Potrzebna jest kamerka – może być taka jak w laptopie. Lekcja trwa 60 minut, ale może też 45 – to zależy od tego, ile czasu uczeń da radę skupić się i skoncentrować.
Podczas lekcji czytamy teksty, rozwiązujemy zadania i ćwiczenia.
Zadania i ćwiczenia albo przesyłam wcześniej pocztą (można je przed lekcją wydrukować), albo – bezpośrednio na Skype’a.
Prace pisemne uczeń przesyła na adres poczty elektronicznej (mail@polski-online.pl) Nauczyciel sprawdza zadanie, pisze komentarz i odsyła do ucznia.
Lekcje mogą obejmować bieżący materiał z języka polskiego i/albo przygotowanie do egzaminu klasyfikacyjnego.
Możemy także przygotować scenariusze zajęć lekcyjnych dla rodziców.

Przykładowy scenariusz

Julian Tuwim „Dyzio marzyciel”

Materiały, czyli co potrzebujemy przygotować
wiersz Juliana Tuwima „Dyzio marzyciel” (może też być nagranie utworu), kartki z bloku rysunkowego lub technicznego, nożyczki, kredki, flamastry, farby, papier kolorowy, klej, zeszyt, długopis, reprodukcje obrazów – Konrad Krzyżanowski „Chmury w Finlandii”, Mondrain Piet „Czerwone chmury”

Przebieg zajęć, czyli jak można omówić temat
1. „Wykonujemy łąkę” – wycinamy z kartek trawę, kwiaty, malujemy kredkami, farbami, flamastrami, wyklejamy kolorowym papierem. Tak wykonaną plastyczną pracę umieszczamy na dywanie lub podłodze. Jeśli dziecko chce, może się na tej „łące” położyć.

2. Czytamy wiersz Juliana Tuwima „Dyzio marzyciel” lub słuchamy nagrania tekstu.
3. Opisujemy krajobraz, na tle którego marzył Dyzio (błękitne niebo, obłoczki płynące, złociste, pierzaste).
4. O czym marzył Dyzio? (o waniliowym kremie, lodach malinowych, ciastkach, czekoladowym torcie).
5. Dlaczego miał takie słodkie skojarzenia? – swobodna wypowiedź dziecka.
6. Rozmowa z dzieckiem na temat jego marzeń (dlaczego takie, które są najważniejsze, itd.).

7. Opisujemy chmury przedstawione na obrazach.
A. Zwrócenie uwagi na kształt chmur – co przypominają, do czego są podobne.
B. Zwrócenie uwagi na kolorystykę obrazów.
C. Jakie emocje, doznania wywołują u odbiorcy.

8. Z wcześniej przygotowanej rozsypanki wyrazów układamy 3 frazeologizmy związane ze słowem ‚marzenie’. Objaśniamy ich znaczenie.

marzyć, obłoki, niebieskie, w, marzenia, bujać, o, żyć, migdały

A. Marzyć o niebieskich migdałach – myśleć o czymś nierzeczywistym, nierealnym.
B. Żyć marzeniami – przekładać marzenia nad rzeczywistość.
C. Bujać w obłokach – myśleć o rzeczach nierealnych.

Podsumowanie, czyli do przemyślenia
1. Czy warto żyć marzeniami? – odpowiadamy na pytanie za pomocą argumentów potwierdzających lub przeczących. Wnioski (w formie zdań lub równoważników) zapiszemy w zeszycie.

Zapiski naprędce

Nierzadko można odnieść wrażenie, że życie mknie jak szalone. Mijają dni, tygodnie, miesiące, lata. Wszystko trzeba zrobić prędko. Jak w tym pędzie można znaleźć czas dla siebie? Zapiski naprędce to próba zatrzymania się choć na chwilę, aby pomyśleć o tym, co niesie nam każdy dzień.
W tym miejscu będą pojawiać się streszczenia artykułów lub książek, w których możemy znaleźć odpowiedzi na nurtujące nas, rodziców, pytania.

zapiski-napredcePrzed nami Boże Narodzenie. Inne niż do tej pory. Wiadomo dlaczego. Koronawirus. W galeriach handlowych będzie raczej pustawo. Ludzie wolą kupować prezenty w sklepach internetowych. Dobrze, że mamy taką możliwość. Sama z tego już skorzystałam. Pamiętam, jak jeszcze rok temu narzekano, że w sklepach święta rozpoczynają się już w listopadzie, a nasze uszy bombardowane są piosenkami o bożonarodzeniowej tematyce. Kto by wtedy pomyślał, że za parę miesięcy będziemy się przygotowywać do świąt w zupełnie innej atmosferze.
A przecież Boże Narodzenie jest bodajże najbardziej oczekiwanym świętem zarówno przez dzieci, nastolatków, jak i dorosłych. I chociaż pogoda nierzadko płata figle, bo zamiast puszystego, białego śniegu może padać deszcz, to chyba nic nie jest w stanie zepsuć świątecznej atmosfery.
Jak możemy spędzić ten czas? Czy tylko w gronie najbliższej rodziny? Czy można będzie odwiedzić przyjaciół? Niezależnie od wszystkiego, jeśli tylko zdrowie nam dopisze postarajmy się miło i dobrze spędzić to nadchodzące Boże Narodzenie.
Ja święta spędzę razem z rodziną w domu. To jest nasza tradycja, niezależna od koronawirusa. W wigilijny poranek zerwę się na równe nogi i rozpocznę przygotowania. Mąż z dziećmi ubiorą choinkę. Od paru lat mamy prawdziwą, taką pod sufit. W przeddzień przynosimy ją do domu z balkonu, gdzie leżakowała. Przycinamy gałęzie, osadzamy w stojaku i już robi się pięknie. Choinka jest z nami mniej więcej do połowy stycznia. Ja gotuję, piekę, jednym słowem uwijam się jak w ukropie. Ale kocham ten rozgardiasz. Słuchamy też piosenek o tematyce świątecznej. Wieczerza to rozmowy, wspomnienia, bo na przykład moje dzieci lubią słuchać, jak w czasach naszego dzieciństwa upływały święta. Trochę wydają się zdziwione, że prawie zawsze były śnieżno-mroźne. A w tle sączą się kolędy. Po wieczerzy jest wręczanie prezentów. A później oglądamy filmy. Tak jak nie ma świąt bez „Kevina samego w domu”, tak i u nas jest od lat mniej więcej stały repertuar filmowy, wzbogacany o nowe dzieła. Jest to dla nas bardzo miły czas.
W pierwszy i drugi dzień świąt wstajemy dosyć późno. I rozmawiamy, słuchamy kolęd, oglądamy filmy. Oczywiście jemy też pyszne, świąteczne potrawy. I cieszymy się, że jesteśmy razem. I nigdzie nie musimy się spieszyć, biec.

Czytamy, rozmawiamy

W tej rubryce zaproponujemy teksty, które mogą posłużyć rodzicom do rozmów z dzieckiem na temat problemów, z którymi może borykać się młody człowiek.

wigilijna-gwiazdkaO tym, jaka może być piękna wigilijna gwiazdka
Sięgnijmy po wiersz „Gwiazdka” Bronisławy Ostrowskiej
Dzisiaj o zmierzchu wszystkie dzieci,
Jak małe ptaki z gniazd,
Patrzą na niebo, czy już świeci
Najpierwsza z wszystkich gwiazd.

O zimne szyby płaszczą noski
W okienkach miast i wsi,
Czy już sfrunęła z ręki Boskiej,
Czy już nad nami tli.

Różowe niebo pociemniało,
I cień błękitny legł
Na ziemię białą, białą, białą,
Na nieskalany śnieg.

Anioły mogą zejść do ludzi,
Przebiec calutki świat:
Śnieg taki czysty, że nie ubrudzi
Białych anielskich szat.

Białe opłatki, białe stoły,
Świeżych choinek las…
Doprawdy mogą dziś anioły
Zagościć pośród nas.

Tylko ta gwiazda niech zaświeci
Nad ciszą białych dróg
I zawiadomi wszystkie dzieci,
Ze się narodził Bóg.

Porozmawiajmy z dzieckiem na temat utworu

  • O jakim dniu w roku jest mowa w wierszu?
  • A jaka pora dnia została przedstawiona?
  • Czego dzieci wypatrują na niebie?
  • Jakie emocje im towarzyszą?
  • Jakie ważne wydarzenie jest zapowiadane?
  • W jaki sposób można się na to przygotować?
  • Jaki jest nastrój wiersza?
  • Jak można spędzić Boże Narodzenie?
  • A jak Ty lubisz spędzać ten świąteczny czas?

 

PODZIEL SIĘ: