Szkoła podstawowa – maj
KWIECIEŃ 2024
Trening przed klasówką

Maj 2017

Kształcenie literackie: praca z tekstem – opis obrazu “Narodziny Wenus”

Autorem obrazu jest Sandro Botticelli (1445-1510). Dzieło powstało w latach ok.1482-1485. Jest to tempera na płótnie. Na pierwszym planie widać niezwykłej urody dziewczynę stojącą na muszli, która jest spychana przez podmuchy zefirów ku brzegowi morza. Wenus ma alabastrowe ciało i piękne blond włosy. Jedne kosmyki skręcają się niczym spirale, inne plączą się na kształt płomieni lub wiją się jak węże. Po lewej stronie Wenus widać kobietę podającą bogini płaszcz ozdobiony kwiatami. Charakterystyczną cechą obrazu jest przedstawienie z wielką precyzją i wyrazistością zjawiska ruchu. Poruszają się gałęzie drzew, morskie fale, kwiatki, w subtelne fałdy układa się suknia oraz włosy kobiety. Tonacja obrazu jest delikatna. Dominują kolory błękitne, turkusowe z odcieniami złota.

Zadanie 1
Powyższy tekst jest

A. opowiadaniem.
B. opisem.
C. sprawozdaniem.

Zadanie 2
Autor obrazu żył

A. na przełomie XV i XVI wieku.
B. w XV wieku.
C. w XVI wieku.

Zadanie 3
Obraz jest

A. olejem na płótnie.
B. temperą na desce.
C. temperą na płótnie.

Zadanie 4
Wenus to postać

A. legendarna.
B. historyczna.
C. mitologiczna.

Zadanie 5
W wypowiedzeniu ‘Jedne kosmyki skręcają się niczym spirale, inne plączą się na kształt płomieni lub wiją się jak węże’ dominującym środkiem stylistycznym są

A. wyrazy dźwiękonaśladowcze.
B. porównania.
C. epitety.

Zadanie 6
Wyrażenia ‘na pierwszym planie’, ‘po lewej stronie’ służą do

A. określenia wielkości dzieła.
B. określenia przestrzeni w dziele.
C. określenie konturów dzieła.

Zadanie 7
W wypowiedzeniu ‘Wenus ma alabastrowe ciało i piękne blond włosy’ nie występują

A. przyimki.
B. czasowniki.
C. spójniki.

Zadanie 8
W wypowiedzeniu ‘Poruszają się gałęzie drzew’ wyraz ‘drzew’ pełni funkcję

A. przydawki.
B. podmiotu.
C. dopełnienia.

Zadanie 9
Wyrazy ‘błękitny’ i ‘turkusowy’ to

A. wyrazy przeciwstawne.
B. wyrazy bliskoznaczne.
C. rzeczowniki.

Zadanie 10
W wyrazie ‘morze’

A. ‘rz’ wymienia się na ‘r’.
B. ‘rz’ jest niewymienne.
C. ‘rz’ znajduje się przed spółgłoską.

ODPOWIEDZI DO ZADAŃ

Zadanie 1
B

Zadanie 2
A

Zadanie 3
C

Zadanie 4
C

Zadanie 5
B

Zadanie 6
B

Zadanie 7
A

Zadanie 8
A

Zadanie 9
B

Zadanie 10
A
…………………………………………………………………………………………………………………………………….

Kształcenie literackie: porównanie

Zadanie 1
Wskaż poprawny wyraz.

A. pracowity jak osioł/mrówka.
B. twardy jak drewno/kamień.
C. zimny jak śnieg/lód.
D. dumny jak paw/król.

Zadanie 2
Zastąp podkreślone wyrazy i wyrażenia odpowiednimi porównaniami.

zdrów jak ryba, jak mucha w smole, chytry jak lis, zwinnie jak kot

A. Joanna poruszała się lekko i szybko.
B. Karol porusza się powoli.
C. bohater baśni był przebiegły.
D. Jaś był bardzo zdrowy.

Zadanie 3
W podanym fragmencie wiersza wskaż porównania.

Dorota Gellner
“Ktoś”

Kiedy ciemno było wokół,
to KTOŚ przemknął
przez mój pokój.
Taki był jak jasna smużka.
Czy to duszek był? Czy wróżka?
Kiedy w końcu się zakręcił,
zamigotał jak diamencik.
Gdy na chwilę się zatrzymał,
mienił się jak serpentyna.
Miała go przez chwilę w ręce!
Był jak broszka na sukience,
jak pierścionek, jak perełka,
[…]

ODPOWIEDZI DO ZADAŃ

Zadanie 1
A. pracowity jak mrówka.
B. twardy jak kamień.
C. zimny jak lód.
D. dumny jak paw.

Zadanie 2
A. Joanna poruszała się zwinnie jak kot.
B. Karol porusza się jak mucha w smole.
C. bohater baśni był chytry jak lis.
D. Jaś był zdrów jak ryba.

Zadanie 3
Taki był jak jasna smużka.
zamigotał jak diamencik.
mienił się jak serpentyna.
Był jak broszka na sukience,
jak pierścionek, jak perełka,