Dla rodziców
CZERWIEC 2019
Edukacja domowa - język polski online

foto_lewa_stronaLekcje prowadzone są przez Skype’a. Potrzebna jest kamerka – może być taka jak w laptopie. Lekcja trwa 60 minut, ale może też 45 – to zależy od tego, ile czasu uczeń da radę skupić się i skoncentrować.
Podczas lekcji czytamy teksty, rozwiązujemy zadania i ćwiczenia.
Zadania i ćwiczenia albo przesyłam wcześniej pocztą (można je przed lekcją wydrukować), albo – bezpośrednio na Skype’a.
Prace pisemne uczeń przesyła na adres poczty elektronicznej (mail@polski-online.pl) Nauczyciel sprawdza zadanie, pisze komentarz i odsyła do ucznia.
Lekcje mogą obejmować bieżący materiał z języka polskiego i/albo przygotowanie do egzaminu klasyfikacyjnego.
Możemy także przygotować scenariusze zajęć lekcyjnych dla rodziców.

Przykładowy scenariusz

Julian Tuwim „Dyzio marzyciel”

Materiały, czyli co potrzebujemy przygotować
wiersz Juliana Tuwima „Dyzio marzyciel” (może też być nagranie utworu), kartki z bloku rysunkowego lub technicznego, nożyczki, kredki, flamastry, farby, papier kolorowy, klej, zeszyt, długopis, reprodukcje obrazów – Konrad Krzyżanowski „Chmury w Finlandii”, Mondrain Piet „Czerwone chmury”

Przebieg zajęć, czyli jak można omówić temat
1. „Wykonujemy łąkę” – wycinamy z kartek trawę, kwiaty, malujemy kredkami, farbami, flamastrami, wyklejamy kolorowym papierem. Tak wykonaną plastyczną pracę umieszczamy na dywanie lub podłodze. Jeśli dziecko chce, może się na tej „łące” położyć.

2. Czytamy wiersz Juliana Tuwima „Dyzio marzyciel” lub słuchamy nagrania tekstu.
3. Opisujemy krajobraz, na tle którego marzył Dyzio (błękitne niebo, obłoczki płynące, złociste, pierzaste).
4. O czym marzył Dyzio? (o waniliowym kremie, lodach malinowych, ciastkach, czekoladowym torcie).
5. Dlaczego miał takie słodkie skojarzenia? – swobodna wypowiedź dziecka.
6. Rozmowa z dzieckiem na temat jego marzeń (dlaczego takie, które są najważniejsze, itd.).

7. Opisujemy chmury przedstawione na obrazach.
A. Zwrócenie uwagi na kształt chmur – co przypominają, do czego są podobne.
B. Zwrócenie uwagi na kolorystykę obrazów.
C. Jakie emocje, doznania wywołują u odbiorcy.

8. Z wcześniej przygotowanej rozsypanki wyrazów układamy 3 frazeologizmy związane ze słowem ‚marzenie’. Objaśniamy ich znaczenie.

marzyć, obłoki, niebieskie, w, marzenia, bujać, o, żyć, migdały

A. Marzyć o niebieskich migdałach – myśleć o czymś nierzeczywistym, nierealnym.
B. Żyć marzeniami – przekładać marzenia nad rzeczywistość.
C. Bujać w obłokach – myśleć o rzeczach nierealnych.

Podsumowanie, czyli do przemyślenia
1. Czy warto żyć marzeniami? – odpowiadamy na pytanie za pomocą argumentów potwierdzających lub przeczących. Wnioski (w formie zdań lub równoważników) zapiszemy w zeszycie.

Zapiski naprędce

Nierzadko można odnieść wrażenie, że życie mknie jak szalone. Mijają dni, tygodnie, miesiące, lata. Wszystko trzeba zrobić prędko. Jak w tym pędzie można znaleźć czas dla siebie? Zapiski naprędce to próba zatrzymania się choć na chwilę, aby pomyśleć o tym, co niesie nam każdy dzień.
W tym miejscu będą pojawiać się streszczenia artykułów lub książek, w których możemy znaleźć odpowiedzi na nurtujące nas, rodziców, pytania.

zapiski-napredceZdarza się i to wcale nierzadko, że czekamy na coś fajnego, miłego, dobrego, ekscytującego, co ma nastąpić jutro, pojutrze, za miesiąc. Albo kiedy uporamy się z bieżącymi trudnymi sprawami, to wtedy ogarnie nas radość. Będziemy szczęśliwi, odprężeni, zrelaksowani. Ale to tak nie działa. Ta prawda znajduje potwierdzenie w codziennym życiu. A ostatnio znalazła odzwierciedlenie w filmie „Gloria Bell”. O co chodzi? Bohaterka jest zwyczajną kobietą, w życiu której nie brakuje problemów. Rozstała się z mężem, dzieci już dorosłe mają swoje sprawy, od których starają się trzymać matkę w pewnej odległości. Gloria ma nieciekawą pracę, a i tak nie może być pewna czy nie straci tej posady. Także i nowe uczucie, które wydawało się, że przerodzi się w coś trwałego, skończyło się szybko i nieodwracalnie. Ale Gloria żyje tak, jak potrafi. Czerpie radość z bieżących chwil. Może to wydać się komuś banalne, ale jest w tym sporo racji. Bo skąd pewność, że jutro będziemy szczęśliwsi. Tego nikt nam nie zagwarantuje. Warto zatem skupić się na dniu bieżącym. Znaleźć radość w tych wszystkich czynnościach, które codziennie wykonujemy. Poświęćmy im nieco więcej uwagi. A może powróćmy do porzuconego hobby. Nie musi to przecież oznaczać, że zaniechamy swoje obowiązki i zatracimy się w naszej pasji. Bohaterka filmu lubi tańczyć, ale nie poświęca temu zajęciu całego swojego czasu.
Bądźmy uważni w tym co robimy.

Czytamy, rozmawiamy

W tej rubryce zaproponujemy teksty, które mogą posłużyć rodzicom do rozmów z dzieckiem na temat problemów, z którymi może borykać się młody człowiek.

latoJakie mogą być wakacje?

Sięgnijmy po wiersz Jerzego Kerna „Lato, lato, lato czeka”

Już za parę dni, za dni parę,
Weźmiesz plecak swój i gitarę,
Pożegnania kilka słów,
Pitagoras, bądźcie zdrów,
Do widzenia wam, canto cantare.
Lato, lato, lato czeka,
Razem z latem czeka rzeka,
Razem z rzeką czeka las,
A tam ciągle nie ma nas.
Lato, lato nie płacz czasem,
Czekaj z rzeką, czekaj z lasem,
W lesie schowaj dla nas chłodny cień,
Przyjedziemy lada dzień.
Lato, lato mieszka w drzewach,
Lato, lato w ptakach śpiewa,
W słońcu każe okryć twarz,
Lato, lato jak się masz.
Lato, lato dam ci różę,
Lato, lato zostań dłużej,
Zamiast się po krajach włóczyć stu,
Lato, lato zostań tu.

Porozmawiajmy z dzieckiem na temat utworu

  • O jakiej porze roku jest mowa w wierszu?
  • Z jakim wydarzeniem w życiu młodzieży jest związana?
  • Z czym uczniowie rozstaną się na ten czas?
  • Gdzie czeka na nich lato?
  • Jaka jest kolorystyka wiersza?
  • Dlaczego właśnie taka?
  • Jakie emocje można odnaleźć w wierszu?
  • Gdzie można spędzić wakacje?
  • Narysuj ilustrację do wiersza.