Z życia wzięte – czerwiec
MAJ 2024

MIKROLEARNING, czyli krótko, prosto, ciekawie, na temat – QUIZY, “PIGUŁKI WIEDZY” na @dobrapolnistka

Z życia wzięte

Książka: "Bery, gangster i góra kłopotów"
Małgorzata Strękowska-Zaremba
Wydawnictwo Nasza Księgarnia, Warszawa 2015
Wiek: 13+

bery-gangster-i-gora-klopotowBohaterem jest Kuba. Chłopiec ma nadwagę i w związku z tym jego szkolny kolega, złośliwy Arek, nadał mu przezwisko “gruba Pchła”. Kuba jest wrażliwy, nie zawsze jest też szczęśliwy. Ma poczucie niezrozumienia i niedocenienia ze strony rodziców oraz ignorowania jego osoby przez starszego brata. Chociaż w stosunku do niego Kuba jest wyrozumiały, bo gimnazjalista nie może zaprzątać sobie głowy małolatem, nawet jeśli jest to rodzony brat. Na szczęście chłopiec ma dziadka i niezawodnego kolegę Wojtka, którego charakteryzuje bujna wyobraźnia. To dzięki pomysłowości Wojtka chłopcy wplątują się w rozmaite sytuacje i przeżywają przygody. Jak chociażby tę na peronie kolejowym, gdzie wzorem Harry’ego Pottera chcieli przejść przez mur. Śledzą też tajemniczego mężczyznę, którego nazywają gangsterem, gdyż ten ma okulary przeciwsłoneczne. Kuba zostaje także opiekunem najbrzydszego psa na świecie – Barego.
Książka obfituje w zaskakujące i humorystyczne zwroty akcji. Uwrażliwia czytelnika, że nie powinno się nikogo oceniać, kierując się jego wyglądem, bo w ten sposób można wyrobić sobie złe zdanie o jakiejś osobie, jak to było w przypadku Winzu.

Zdać, ale jak (porady nauczycieli) - o nadrabianiu zaległości w nauce w czasie wakacji

po-co-sie-uczymyWakacje zbliżają się wielkimi krokami. W dziennikach pojawiają się oceny końcoworoczne, na razie proponowane. Dla niektórych uczniów ocena z jakiegoś przedmiotu może być niezbyt przyjemnym zaskoczeniem, bo nie spodziewali się niskiej noty. Taki stan rzeczy może budzić niepokój u przyszłorocznych ósmoklasistów czy maturzystów, którym przyjdzie zdawać egzaminy.
Czy w wakacje nadrabiać zaległości z przedmiotów szkolnych (nie tylko z tych egzaminacyjnych)? Czy odpoczywać, a do nauki solidnie zabrać się od nowego roku szkolnego. Na te pytania nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Ja jestem zwolenniczką pracy, kiedy trzeba pracować i odpoczywania, kiedy ku temu pora. Łączenie pracy z odpoczynkiem nie sprzyja, według mnie, ani jednemu, ani drugiemu. Pracując, denerwujemy się, że inni odpoczywają, a odpoczywając możemy mieć wyrzuty sumienia, że ten czas powinniśmy przeznaczyć na nadrabianie zaległości, zwłaszcza jeśli są spore.
Korzystnym rozwiązaniem wydaje się być oddzielenie nauki od wypoczynku. O co chodzi? Skorzystajmy z kursu czy korepetycji przez 3 tygodnie wakacji, a resztę czasu miejmy dla siebie. Ale kiedy będziemy się uczyć, to poświęćmy temu maksimum zaangażowania, a nie pracujmy na pół gwizdka. Wtedy będziemy mieć poczucie, że ten czas wykorzystaliśmy efektywnie. Po takiej nauce będziemy mogli naprawdę beztrosko wypoczywać. A i myśl o powrocie do szkoły nie będzie nas przerażać, bo zaległości w przedmiocie zostaną zniwelowane.

Miszmasz

ciekawostki, humor i inne różności

miszmaszSukcesy możemy odnosić w różnych dziedzinach, np. w konkursach, zawodach, olimpiadach, w życiu osobistym. Zwycięstwo sprawia nam radość i chcielibyśmy, żeby nasze zadowolenie podzielali wszyscy wokół. I jest to naturalne. Jednak trzeba umieć dźwigać ciężar sukcesu.
Nie opowiadaj o swoich osiągnięciach bez ustanku, rozwlekle, ze szczegółami, czyli nie zanudzaj. Nie mów o swoim powodzeniu przy ludziach, którzy nigdy nie osiągnęli sukcesów w żadnej dziedzinie. Nie wymagaj wyjątkowego traktowania, nie licz na szczególny szacunek. Nie wyśmiewaj się z przegranych. Nie wypowiadaj o nich krytycznych słów, np. że są beznadziejni, słabi, nieinteligentni. Teraz wygrałeś, odniosłeś sukces, ale musisz liczyć się z tym, że możesz też przegrać.
…………………………………………………………………………………………………………………………………….
Robert Hooke żył w latach 1635 – 1703. Był wszechstronnym uczonym angielskim. Wynalazł i skonstruował kilkadziesiąt przyrządów naukowych, np. deszczomierz, wiatromierz, głębokościomierz. Przeprowadził też ważne eksperymenty nad oddychaniem zwierząt. Odkrył komórki roślinne. Według jego projektów wzniesiono wiele pałaców i budynków w Londynie.
…………………………………………………………………………………………………………………………………….
Stołp była to średniowieczna wieża wzniesiona na planie koła lub owalu, lub prostokąta, lub wielokąta. Ponieważ stołp był jedną z najmocniejszych części zamku, w jego piwnicach przechowywano wszystkie wartościowe rzeczy. Nad nimi znajdowała się komnata władcy, a wyżej były prywatne pokoje jego rodziny. Wyższe piętra zajmowali dworzanie i służba.
…………………………………………………………………………………………………………………………………….
W starożytnej Grecji synów bogatych rodzin posyłano do szkoły między 7. i 18 rokiem życia. Uczyli się tam matematyki, czytania, pisania, muzyki i poezji – przed południem. Po południu mieli ćwiczenia sportowe i taneczne. Dziewczynki zostawały w domu i uczyły się prząść, tkać i prowadzić gospodarstwo.
…………………………………………………………………………………………………………………………………….
Humor

Krowa dawała za mało mleka, więc ją wyrzucono z posady.
Mickiewicz pisał poezję, a Słowacki wiersze.
W Krakowie wybudowano ostatnio wiele nowych zabytków.
(źródło: “Pegaz na biegunach”)

PODZIEL SIĘ: